It is currently 07 Aug 2022 16:13

All times are UTC - 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Klokke med mellomtider
PostPosted: 11 Sep 2010 12:36 
Tri wannabee

Jeg ønsker meg en ny klokke til bruk på turer som over de 7-fjell og på Rett Vest. Vet noen om det finnes en klokke som kan programmeres med mellomtider, og som forteller at nå er du foran eller etter skjema i forhold til "ønsket" mellomtid?

F.eks må jeg kunne legge inn 0:40 som "ønsket" passering på Lyderhorn på 7-fjellsturen. Når jeg så kommer opp dit og trykker på klokken, må den vise at nå ligger du faktisk 1 minutt bak skjema.

Jeg har forsøkt å lete på diverse klokke-merket på nettet, men har ikke funnet noe. Hvem kan gi meg et godt råd?

Hilsen Geo Wilson
(Steve O. Støl d.a.e) :)

Profile  

PostPosted: 11 Sep 2010 20:02 
Besserwisser

Nå er jeg litt rookie på GPS løpeklokkene til Garmin, men vil tro du med en slik kan få omtrent live oppdatering på om du ligger foran eller bak skjema.
Men akkurat hvordan du skal få lagt skjema inn i ruten i klokken er jeg ikke 100% sikker på.
Men da altså:
Garmin Forerunner 305 eller 310XT antagelig.

Profile  

PostPosted: 13 Sep 2010 12:00 
Tri wannabee

Takk for dette tipset. Jeg skal sjekke, og gi tilbakemelding om hva jeg finner ut.
Hilsen Geo

Profile  

PostPosted: 13 Sep 2010 16:11 
Iron-nerd

Velkommen på forumet, Geo!
Jeg har en eldre Garmin forerunner 301 m GPS. Ser ut som en litt stor klokke på armen.
En av funksjonene der er "virtuell treningspartner". Du stiller inn klokken på en viss tid/distanse eller en viss fart. Klokken regner ut farten for din partner som starter samtidig som du starter klokken. To "fyrstikkløpere" starter samtidig på skjermen, og så får du vite hele tiden om DU eller den andre er foran. Partneren holder helt jevn fart oppover og nedover, går ikke på do og stopper ikke på toppene for å klippe.
Hvis du f.eks. sier 7 timer og 35km (er det riktig?), så når du målet ditt dersom du tar fyren igjen ned Skredderdalen eller bortover Fjellveien.
Jeg tror ikke du kan definere en rute med faste tider på fjelltoppene.

Eller du kan kjøpe deg egen hare med en kjempeballong som det står 7 timer på!

Profile  

PostPosted: 13 Sep 2010 16:30 
Besserwisser

På Forerunner 310 så tror jeg du kan bruke egne eller andres tidligere treninger som paceholder.
Slik at så fort noen legger ut (deler) 7fjellsturen på

http://www.sportstracklive.com/ eller http://connect.garmin.com/ så vil man såvidt jeg forstår kunne laste ned det og bruke det som hare.
Mulig man kan skalere opp/ned tiden på haren også?

Fant ikke noe på syvfjellsturen eller 7fjellsturen på sportracklive eller connect.garmin ved søk nå, men det kommer sikkert. Om ikke så er det jo en god unnskyldning for å ta en trening i traseen :-)

Som sagt er jeg rookie så har ikke prøvd dette med pacer selv enda :-)
Vet ikke om Forerunner 305 også kan brukes sånn.

Profile  

PostPosted: 13 Sep 2010 20:20 
Tri athlete

Her er min 7 fjellstur fra connect.garmin.com

http://connect.garmin.com/activity/35092597

vet ikke den kommer opp, kopierte bare adr..

Profile  

PostPosted: 04 Oct 2010 12:37 
Tri wannabee

Takk for alle gode innspill mht klokke som kan plottes med egne mellomtider.
Jeg har skrevet til kundesentrene til Garmin, Polar, Casio og Suunto og spurt om de har et sånt produkt som jeg er ute etter.
Alle svarer at det har de ikke. Bare Suunto svarte at de kanskje ville lage noe slikt. :!:
Jeg ville tro at alle som driver langdistanse-trening kunne ha nytte av å plotte inn "ønsket" passering på forskjellige steder underveis :idea:
Jeg synes det blir for komplisert med GPS-løsninger, husk at gamle menn ikke klarer så mye elektronikk, særlig ikke ute i vått terreng, og i alle fall ikke uten briller.
Så foreløpig blir det vanlig pulsklokke og en jukselapp med rundeskjema for meg.
Hilsen Geo (Alias Steve O. Støl d.a.e)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC - 1 hour [ DST ]