[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4766: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4768: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4769: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4770: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
• View topic - Fremtiden for SRV

It is currently 10 Aug 2022 02:25

All times are UTC - 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Fremtiden for SRV
PostPosted: 30 Aug 2009 19:07 
Iron-nerd

I år fikk vi en ny tragisk ulykke.
Jeg kan ikke gå ut med detaljer, men vi i dugnadsgjengen kommer bl.a. til å prøve å hjelpe familien til en minnestund på ulykkesstedet.

I neste omgang går vi inn i diskusjonen om fremtiden for arrangementet.

Våre tanker går til familien.

Jan Wilhelm,
Dugnadsgjengen SRV

Profile  

Post subject:
PostPosted: 31 Aug 2009 19:11 
Tri newbie

Hei JW. Takk for sist og takk for flott gjennomført samling i går. Eg synes opplegget og start info var veldig bra. Hvorfor det gikk så galt vet eg ikke, men uansett vil eg kondolere familien. Vil og ønske lykke til med neste SRV som eg håper kommer i 2010.

Profile  

Post subject: Framtida for SRV
PostPosted: 31 Aug 2009 21:33 
Tri wannabee

God dag frå ein nykommar.
For meg var det fyrste gongen med SRV i 2009.

Opplegget kjendest forsvarleg ved starten og ut frå postane undervegs.
Eg er personleg svært godt nøgd med turen og eiga gjennomføring.
Men det vert vanskeleg å sjå bort frå dei momenta som DSB hentar fram i media i samband med ulukka. Samstundes skjønar vi at DSB heller ikkje er nokon garantist for at slike ulukker aldri vil skje.
Etter mitt syn bør SRV venta på kva familiane til dei 3 omkomne synest om å gjenta arrangementet, før SRV kjem med utspel om vidare planar. Dette av respekt for det store tapet dei har lide.
Ein måte å markera denne respekten på, er å venta eitt eller to år med å gjenta SRV.

Helsing Arne Nakling

Profile  

Post subject:
PostPosted: 01 Sep 2009 15:34 
Iron-nerd

Vi er "litt" skuffet.

Jeg snakket med journalist i BT i går i 25 min. Hovedsakelig om det arbeidet vi har drevet med S&R-vurdering. Han fikk også snakke med Ståle som er vår "ekspert" på området.
Men i dag står det intet i avisen.

Så der står vi altså med to "eksperter" som har uttalt seg skråsikkert til BT og dømmer oss nord og ned (unnskyld uttrykket). Muligens har de ment å snakke generelt, men det er vårt arrangement som er utgangspunktet.

Vi har henvendt oss til både DSB og UIB for å få en dialog med disse.

Wold i DSB har sendt saken videre til en saksbehandler som skal "kontakte oss i fremtiden".

Arntzen ved UIB har ikke svart.

Men til BT har de altså skråsikre uttalelser. :evil:

Profile  

Post subject:
PostPosted: 01 Sep 2009 19:46 
Tri newbie

Jeg forstår utmerket at dere er skuffet.
Husk at journalister lever av å skape sensasjoner og "avslöringer".

At Wold i DSB benytter denne saken til å nevne at de mangler ressurser til å gjennomföre kontroller burde ikke overraske. DSB er sannsynligvis i likhet med mange andre i en budsjetteringsfase for neste år og kampen om offentlige midler er hard.
Det er tragisk og urettferdig at hans uttalelser, som lett kan oppfattes som rettet mot SRV, får stå upåtalt i avisen.
Her burde BT som en seriös avis kjenne sitt ansvar og la dere komme til med ett tilsvar til det som jeg er helt enig i oppfattes som "dömming nord og ned".
I lys av deres uttalelser til BT er det i beste fall dårlig gjort av Wold og Arntzen å ikke plukke opp initiativet til en dialog.

En helt annen sak og mye mer omfattende debatt er det faktum at vi som samfunn er i ferd med å regulere oss i hjel på alle områder. Det vil snart ikke väre mulig for nordmenn å arrangere dugnader, treff, idrettsarrangement eller å ta seg en sopp tur uten å på forhånd ha analysert alle mulige potensielle utfall og scenarioer.

Jeg deltok i SRV for förste gang i år og har ingen betenkeligheter med å gjöre det igjen. God merking av löype og rikelig med informasjon tilgjengelig på forhånd

Jeg håper jeg får anledning til å delta i dette og liknende arrangementer i fremtiden, og er full av beundring og ydmykhet ovenfor den frivilige innsats som legges ned i forbindelse med SRV og andre arrangement rundt hele vårt land.

Avslutningsvis sender jeg mine tanker til de pårörende, det er ufattelig og fuulstendig meningslöst at en ung mann skulle bli revet bort sist lördag.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 01 Sep 2009 21:11 
Tri wannabee

Er mye enig i det Jon Henneli skriver over her når det gjelder reguleringer av slike arrangement. Dere gir jo tydelig uttrykk for at dette ikke er noe for alle og at sikkerhetsopplegget er svært begrenset. Vet ikke hvordan dette har vært tidligere år, men både i år og i fjor MÅ alle ha fått med seg dette...

Var deltaker i 2008 og har ikke mye å klage på arr. for.

Kunne kanskje tenke meg en sterker oppfølging av sikkerhetsinstruksen, uten at jeg vet hvordan dette skulle bli gjort i praksis uten for mye administrasjon osv. - tenker da på at deltakerene skal ha med seg kart og kompass, samt varme og vantette klær. Dette var det ytterst få som hadde i fjor, iallefall. (jeg hadde, og fikk faktisk noen spydige kommentarer på sekken min i løpet av turen).

Profile  

Post subject:
PostPosted: 01 Sep 2009 22:00 
Iron-nerd

Takk for innlegg!
Kom gjerne med flere meninger.
Vi har fått svært mange SMS og e-poster, men VI kan ikke legge dem ut offentlig her.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 02 Sep 2009 07:10 
Tri wannabee

Jeg kjente at jeg ble litt forbannet når jeg leste artikkelen i BT om sikkerheten på arrangementer hvor det lå en dårlig skjult kritikk av SRV. For dere som er i dugnadsgjengen må et slikt oppslag føles som meget urettferdig..med rette.

Jeg har bare deltatt i fjor og i år, og har vært positivt overrasket over hvor gjennomarbeidet opplegg det er. Til tross for sikkerhetsinstruksen om eget ansvar osv er løypen mye bedre merket enn hva tilfelle er for mange andre organiserte turer. Og vi som deltar går/løper jo på treningsturer resten av året med den risikoen det innebærer..vi kan jo ikke merke opp hele fjellheimen.

En mer fair vinkling av saken i BT ville vært å fokusert på hvor tragisk det er at en ung mann mister livet, hvor trist dette er; i første rekke for de pårørende, men også for andre som kan assosiere seg med hendelsen..ikke å gjøre sensansjon ( "nok et dødsfall" osv ) ut av en slik ulykke som absolutt ingen har skyld i..kun forbannet uflaks.

Jeg håper virkelig at arrangementet fortsetter, og at dere som gjør en strålende innsats for at vi andre skal få en flott turopplevelse, får kred for dette

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 Sep 2009 19:01 
Tri wannabee

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 Sep 2009 21:27 
Iron-nerd

Profile  

Post subject: fremtiden til srv
PostPosted: 04 Sep 2009 05:18 
Tri wannabee

tragisk at det skulle ende på den måten for en deltager. men, ser allikevel ikke noen grunn som helst til at srv i det hele tatt skal vurderes lagt ned. dett er et løp på 50 km over 8 fjell. sier seg selv da at man ikke kan ha meldeposter på hver en haug. i tillegg blir det jo sagt at man er med på eget ansvar. jeg peronlig synes at det srv sto for av sikkerhet var mer enn bra nok. men allikevel, må si jeg ble meget overrasket da jeg møtte opp i gullbotn i striregnet og så mange med tynne joggesko og løpeshorts og en liten jakke... det er jo noe som heter å kle seg etter forholdene.

nei, fortsett med srv. viss ikke må man stenge alle fjell og turstier hver gang det blir litt dårlig vær....

Profile  

Post subject:
PostPosted: 04 Sep 2009 13:55 
Tri newbie

Spent på å følge med i fortsettelsen.
Har stor forståelse for at dere ønsker å følge opp saken og at dere føler dere urettferdig behandlet. Stå på !

Jeg er også veldig spent på å se om denne saken fører til endringer eller en debatt rundt krav til slike arrangement.

Håper vi for fremtiden ikke må sende søknader til DSB hver gang vi tar en tur utenfor allfarvei.
Det vil være viktig å få en skikkelig avklaring på dette, ikke bare for SRV men også for jegere, fiskere, klatrere, padlere, DNT og alle andre som på egenhånd eller i lag med andre bruker naturen til rekreasjon.

Betyr det som DSB sier at Ekstremsport Veko på Voss må ta en risiko analyse på alt som foregår under Veko? Det er ikke lite som kan gå galt med basehopping etc der oppe.

Hvor går grensen for ett "offentlig arrangement" og hva burde det offentlige bidra med når det gjelder sikkerhet?

Hvis en grunneier leier ut jakt på sine eiendommer og annonserer dette offentlig, vil han kunne stilles ansvarlig for ting som skjer under jakten dersom han ikke har analysert og minsket risiko?

Jeg er skeptisk til hvilken retning vi som samfunn er i ferd med å ta, og er glad for at jeg stort sett er deltager og ikke arrangør!

Lykke til med kampen for oppmerksomhet, og lykke til med fremtidige arrangement!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 04 Sep 2009 14:08 
Iron-nerd

Ref. mitt innlegg litt lenger oppe:

Jeg har vært urettferdig mot Terje Angelshaug, leserombud i BT.
Han har gått inn i saken og funne ut hva som har skjedd i fremdriften i BT og han kommer med en kommentar til dette i sin lørdagsspalte i morgen.
Jeg har ingen grunn til å kritisere ham.
Dessuten har det vært en notis i BT tirsdag 1/9 som ingen har sett. Både Ståle og jeg hadde lange samtaler med journalisten mandag 31/8, Vi fikk begge "sitatsjekk" på ettermiddagen og ventet nok et oppslag av samme størrelse som det der vi ble "hengt ut" - et oppslag som kunne presisere HVA vi har gjort i forhold til S&B-arbeid.

Les leserombudets spalte lørdag i BT. :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: 04 Sep 2009 18:09 
Besserwisser

Vel og bra det Jan Wilhelm.
Har dere vurdert å prøve dekningen inn for PFU?

http://presse.no/Pressens_Faglige_Utvalg_PFU/

Det gode gamle notistrikset er vel ikke voldtsomt sammenlignbart med den dekningen den opprinnelige saken fikk - i både papir og nettutgaven av bt?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 04 Sep 2009 21:49 
Iron-nerd

Nå roer vi litt ned, så tar vi det over tid.

I toppen på denne tråden gikk jeg ikke ut med navnet, men nå har det jo vært i media og også andre steder.

Sondre Arvesen, 28 år, døde lørdag i forbindelse med Styrkeprøven Rett Vest.
Sondre var en ivrig maratonløper. Han deltok også på BV3 i år og gjennomførte med glans. Han hadde deltatt på SRV to ganger før.

Folk husker ham for hans alltid blide vesen og en jernkondis.

Hvil i fred, Sondre.

Jan Wilhelm Werner

Profile  

Post subject:
PostPosted: 05 Sep 2009 07:47 
Tri newbie

Hei.
Grei fremstilling i BT i dag, men se også dagens BA. Trygve Hillestad har et meget godt leserinnlegg. Det er tydelig at han har satt seg inn i saken og så har han mange gode poeng som også relateres til andre krevende idretts arrangement.
Legg merke til overskriften: IKKE LEGG NED STYRKEPRØVEN.
Takk for kjempefint arrangement og at dere i dugnadsgjengen har fulgt opp den tragiske ulykken på en meget profesjonell måte.

Sportslig hilsen
Vidar Torstad

Profile  

Post subject:
PostPosted: 05 Sep 2009 10:00 
Besserwisser

Profile  

Post subject:
PostPosted: 05 Sep 2009 10:16 
Tri wannabee

Profile  

Post subject:
PostPosted: 05 Sep 2009 17:44 
Tri wannabee

Profile  

Post subject:
PostPosted: 07 Sep 2009 20:08 
Tri wannabee

Setter stor pris på voksenopplæringen fra Thomas Andersen ang. utstyr. Vi SRV nybegynnere vet jo ikke noe om verken lett og lite utstyr eller hva som er opp og ned på terrengløpesko. MEN det er likevel visse fysike lover man må forholde seg til, med mindre sekken er av samme typen som Brødrene Dal hadde...eller man skjærer hull i bunnen som Askeladden.

Hva folk går i er vel knekkende likegyldig, og er og blir en personlig smakssak. Hvordan de er utrustet totalt sett i et sånt løp mener jeg ikke er det. Det vil nemlig påvirke evnen til å hjelpe andre som er i problemer (og selvsagt evnen til å hjelpe seg selv).

Dette er kanskje egentlig en liten avsporing. Det har mer med deltakerenes holdninger å gjøre enn det har med arrangøren. Om f.eks. SRV hadde satt krav om minimumsvekt på ryggen, hadde helt sikkert noen glupinger kommet med spesialtilpasset lodd i stedet for ting som hadde nytteverdi.

Håper SRV fortsetter, selv om jeg synes at å kalle det Norges flotteste arrangement er å ta i, så er det en fin tur :-). Årets ulykke kan jeg ikke skjønne dere kunne gjort noe med. Fjellet kan være farlig, og vi som bruker det mye vil gå fritt uten gjerder og sikkerhetsnett noe sted.

Jeg håper selv å delta igjen, iallefall om jeg får tak i den sekken til Br. Dal.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC - 1 hour [ DST ]