[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4766: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4768: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4769: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4770: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
• View topic - Axtri RR

It is currently 16 Apr 2021 09:01

All times are UTC - 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Axtri RR
PostPosted: 14 Aug 2011 20:11 
Tri bum

RR for TriTrond.

Som fersk triathlet som ikke liker kaldt vann, kan ikke sykle (ihvertfall ikke i oppoverbakke), men er glad i turer i skog og mark falt det seg naturlig å la Aurlandsfjellet Extreme Triathlon bli min debut blandt de store gutta. Oppladning til årets høydepunkt har bestått av sol, sommer, mat og drikke. Viktig å ha litt pondus når man skal takle nedfartene i AXTRI - motbakkene tenkte jeg ikke på. Så med 85 kg norsk bamse fordelt på 175 nervøse centimeter stilte jeg på startstreken lørdag 13. august.

PANG, der fyrte Frode av startkanonen, og jeg var glad for at jeg hadde øreplugger - så flere som ble våt i våtdrakten før de nådde vannet. Listet meg stille ut i vannet og fikk kuldesjokk da jeg prøvde å presse ansiktet ned i vannet, det er de kaldeste 14 gradene jeg har følt... med en blanding av Tarzan- og brystsvømming kavet jeg meg mot båten som markerte første vendepunkt, fikk en del spark i magen av noen som svømte bryst, så jeg bestemte meg for å holde meg langt unne disse, slet litt med dårlige tanker på disse første 3-400 meter, men da tenker jeg på "Hva ville JWW gjort", og svaret er jo at det går alltid an å fullføre. Vel ute i fjorden var hodet og pannen såpass nummen at crawl'en gikk greit, men jeg klarte kun å puste på hvert annet tak - å puste på hvert tredje tak som jeg har gjort de siste to år kom ikke på tale. resultatet var at jeg svømte mot høyre til stadighet, skimtet noen brystsvømmere og fant ut at de holder iallefall stø kurs og fulgte dem til vending etter 1100 meter. Må også nevne at jeg til stadighet følte meg som kong Neptun der jeg svømte, ikke fordi jeg føle meg som havets hersker, men for at jeg svømte i store mengder med tang. Siste strekket mot T1 hadde jeg dessverre ikke noen brystsvømmere å følge, så da skar jeg ut i fjorden med jevne mellomrom, men klokket inn på 41 min og var fornøyd med det, følte egentlig at jeg var klar for mye lengre distanse der og da, kanskje fordi jeg gruet meg til syklingen...

Veldig kjekt å se så mange kjente og blide fjes i skiftesonen, litt av grunnen til at jeg brukte over 7 min i T1 var nok for å få med litt av den gode atmosfæren som rådde i lagunen, men jeg måtte ut på sykkeltur.

Sykkeldelen startet fint og rolig i ca 100 meter før jeg raskt og sikkert økte pulsen til 175, lå mellom 170 og 181 i puls opp første bakken, men høyt som det enn høres, så gikk det greit, men tror nok ikke jeg ville vært særlig til samtalepartner (snittpuls for sykkeldelen ble 157, ca 84% av max)... Fikk sting i høyre side, noe som utviklet seg til dobbeltsidig sting og vedvarte helt til 2-3 km før målgang, noe jeg aldri tidligere har opplevd. Sakte gikk det oppover, ble forbikjørt av en del, men jeg hverken ville eller maktet å slå følge med noen av dem, her var det stort sett en kamp mot meg selv, og høydemarkeringene lå veldig langt fra hverandre, når det er sagt så satt jeg veldig stor pris på disse høydemarkeringene, det hjalp meg til å bryte ned det (for meg) nærmest ubesyklede fjellet. Sakte som det gikk fikk jeg også anledning til å nyte litt av naturen sykkeldelen kunne by på, og jeg har sjelden vært så nasjonalromantisk som når jeg beundret utsikten på vei opp mot Stegastein.

Vel forbi Stegastein og de første serpentinersvingene åpner landskapet seg og flere medtriathleter kommer tilsyne, utrolig fascinerende og se syklister 3-400 høydemeter over seg selv og vite at om ikke lenge skal en selv være der. Oppe i 1300 meters høyde begynner så platået som strekker seg mot matstasjon og nedfarten til Erdal, det var allerede da begynt å blåse godt, men stort sett fra siden, og de 10 km på høyfjellsplatået gikk greit og jeg plukket en del syklister. Fikk fyllt flaskene og spist litt på matstasjonen før jeg begynte nedfarten mot Erdal, kom opp i 94 km/t på første strekket (sorry Børge, men det var så gøyt), tok det litt piano etterhvert da jeg kom bak en kar som var flinkere til å bremse enn jeg, og det var ikke plass for forbikjøringer. Merket meg ellers tomheten i øynene til dem som lå først opp bakken fra Erdal, og karte ikke helt å glede meg over farten og friheten når jeg fløy nedover, vissheten om at jeg skulle sykle opp igjen la en demper på det.

Returen fra Erdal begynte greit, fikk av meg hanskene og startet å klatre. Som første klatring gikk pulsen rakskt opp, men lå seg noe lavere enn først, mellom 165 og 170. Uten at jeg syklet noe særlig fort, begynte jeg å ta igjen enkelte syklister. Etter å ha gjort unna de første (og bratteste) 5-600 høydemeterne kom jeg så til flaten ved seteren, da begynte jeg å få føling med kramper. Tenkte gode tanker, men tanker alene får ikke vekk kramper, og ca 700 moh smalt det, og første krampetøyningsstopp var et faktum, Janicke passerte meg akkurat der, og det var det siste jeg så av henne før målgang. Ser av pulsgrafen at jeg hadde 14 krampestopp på veien opp fra Erdal til matstasjonen, så målsetningen om å klare sub 10 timer ble forkastet og endret til å fullføre. Spesielt ved en krampestopp følte jeg litt synd på meg selv, da fikk jeg krampe i høyre lår, nederst mot kneet på innsiden, og da jeg klikket ut venstrefoten for å stoppe fikk jeg krampe i venstre lår opp mot lysken - slik ble jeg stående i ca 2 minutter før jeg klarte å få høyrefoten av sykkelen. Det er i slike stunder at det er godt med gode inspirasjonskilder, lett omformet fra Gudmund: "etter et visst punkt handler det kun om smertekontroll", og bildet av ham fra innspurten på NM lang i 2010 er brent fast i minnet:

Gudmund på oppløpet mot NM Gull 2010, foto: Lars Ivar Hordnes

Jeg har nok ikke så mye av dyret i meg, men jeg skal nå klare å komme i mål tenkte jeg. På et annet punkt kom en funksjonær løpende mot meg, for jeg hadde forsvunnet fra "radaren" hans, og jeg som kun hadde lagt meg på rygg i en passeringslomme for å prøve å riste ut noen kramper. Vel, jeg kom meg til topps igjen, siste stykket merket jeg at det begynte å blafre kraftig i startnummeret mitt, og jeg håpet at det ikke var så ille på toppen. På matstasjonen utvesklet jeg noen blaute vittigheter med funksjonærene og et par andre konkurrenter, fikk i meg et par salttabletter og fylt opp flaskene på nytt før kampen over vidden skulle starte. Motvinden var sterk, men jeg tok igjen noen som jeg tidligere hadde sett passere under noen av mine mange krampestopp - syklet som en prest, turde ikke tråkke til, for høyre låmuskel som var værst rammet av kramper protesterte vilt når wattbelastningen økte, og i enkelte nedoverbakker blåste det så ille at jeg ikke fikk giret opp på storeklingen. Etter noe som virket som en liten evighet begynnte endelig siste nedkjøring til Aurland. Klokken var nå blitt så mye at jeg var redd for å ikke klare cut-off kl 16 (visste ikke da at den var utsatt til kl 17), så jeg kjørte godt på nedover, men ikke maks - ingen kvinner, barn eller dyr ble skadet, selv om stoltheten til en kvinnelig triathlet nok ble noe såret da jeg fliste forbi henne i 80 mens hun neppe hadde mer enn 40. Ble fyllt av ærefrykt da jeg Aurandsfjorden bredte seg ut foran meg, og alle vondter ble glemt for en stund, og følelsen av å være med på noe stort spredte seg i kroppen, med det smilet jeg kjørte med ned til Aurland gjorde nok sitt til at jeg fikk i meg nok fluer for iår. Dagens lengste 6 km var de siste, hadde aldri trodd at det kunne være så langt fra Aurland sentrum til T2, så jeg klokket inn akkurat 1559, og fikk den "oppmuntrende" beskjeden av JWW (som var blitt bevæpnet med en megafon) at vinneren var gått imål noen minutter tidligere.

T2 lå og badet i solskinn, men jeg ble dessverre møtt av to røykende personer (trolig support) FY, FY!!! Fikk skiftet det som var å skifte, nye sokker kom på og løpeskoene snøret fast.

Løpingen startet rolig men grei, hadde vondt i høyre lårmuskel. Heldigvis var første strekket utenfor asfalt med på å redusere vondtene, og humøret steg. Begynte så smått og glede meg til at turstien skulle begynne, og for en start det ble: jeg hadde timet løpingen perfekt, for det var akkurat kommet to turbusser for å plukke opp vanrdere, og heiaropene og lykkeønskningene stod i kø, hvilket fortsatte hele veien hver gang jeg møtte folk - passet på å takke for lykkønskningene og være en god ambassadør for sporten vår. Prøvde å løpe de fleste flater (men de er jo det ikke mange av), og i motbakkene måtte jeg liste meg opp slik at ikke lårene skulle krampe til, fikk endel småkramper i leggene, men jeg både håper og tror at 2XU leggingsene bidro til å holde de værste krampene i sjakk. Med så mange motbakker og så sakte fart jeg kunne holde, så ble det god til til å nyte naturen, jeg både plukket og spiste mange markjordbær (sure var de, men de gjorde godt!), håper ellers at den personen som har planter brennesle tar seg en bolle! Passerte Sinjarheim, fikk påfyll av sportsdrikke (fører ennå for å pusse tenner når jeg tenker på fløyesbelegget som la seg på tennene etter å ha drukket litervis med sportsdrikke). Vel 8 km før mål ble jeg tatt igjen av damen jeg fliste på syklingen, hun trippet lett avgåde og gav meg inspirasjon til å løpe litt jeg også. Km skiltene kom tettere, da jeg så 3km skiltet tenkte jeg at det er jo folk som løper 3km under 8 min, det gjør ikke jeg men jeg kunne formelig lukte betasuppen på Østerbø. Siste krampe kom halvannen km før mål da jeg sklei og fikk krampe i begge leggene. Hørte at det lå en kar like bak meg, det fikk konkurranseinstinktet i meg til å blusse for første gang den dagen, og jeg langet ut det jeg var god for. Målseil, kjente og blide fjes dukket opp og jeg var endelig i havn.

Bortsett fra krampene, så gikk dagen som smurt - jeg klarte svømming og sykling, løpingen ble mest gåing, gikk ikke tom selv om totalt næringsinntak kun var 3 energibarer, 250ml gel, 1/2 banan, 1/2 New Energy sjokolade og ca 6 liter sportsdrikke. Så til neste gang skal BMI'en bli lavere, privattimer i motbakkesykling av Frank'en (eller kanskje Boge'n) skal bestilles. Uansett så føler jeg meg priviigert over å ha fått delta på et slikt fantastisk arrangement. Som den globetrotteren jeg er, så kjenner jeg jo ikke Norge, så ikke bare har jeg fått svidd noen kalorier, jeg har også vært turist i eget land.

Takker alle arrangører og funksjonærer samt de mange blide fjes jeg har møtt i Aurland og omegn denne helgen!

TriTrond

Last edited by TriTrond on 15 Aug 2011 05:44, edited 2 times in total.

Profile  

Post subject: Re: Axtri RR
PostPosted: 14 Aug 2011 22:12 
Tri wannabee

Hei Trond - gratulerer med fullført AXTRI - jeg er trolig en av "brystsvømmerne" du refererer til :D Min RR finnes på Oslofjord sitt forum; http://www2.oslofjordtri.com/viewtopic. ... 291#p56291

Vil gratulere Bergen Tri med et utrolig flott arrangement!! Ikke bare konkluderte flere tidligere Norseman deltakere med at dette var vel så tøft som Norseman, men det hadde en unik trasee - spesielt under løpingen der det nærmest var folkefest opp til Sinjarheim. Jeg kommer til å delta flere ganger :D

Profile  

PostPosted: 15 Aug 2011 08:09 
Iron-nerd

Knallbra RR Trond! Og verdig debut som ekte triathlete!

Profile  

PostPosted: 15 Aug 2011 08:17 
Iron-nerd

Gratulerer med solid debut, Trond!
Nå kan du gå rundt og smile i vinnertrøyen din et par uker (lukt er ingen problem)!
Neste gang noen diskuterer triathlon eller lange utfordringer, lener du deg tilbake i godstolen og uttaler deg som en ERFAREN TRIATLET!

Profile  

PostPosted: 15 Aug 2011 08:35 
Tri athlete

Kjempebra Trond :D

Profile  

PostPosted: 15 Aug 2011 11:20 
Tri bum

Veldig bra rapport, Trond. Og løp kjørt! Er imponert over din debut og håper det gav mersmak :0)

Profile  

PostPosted: 15 Aug 2011 15:43 
Tri loonie

Eg var påmeldt AXTRI med garanti om flat sjø, ingen cutofftid på symjinga og nesten ingen motbakkar. Det siste viste seg å vera feil.

Symjing:
Vatnet var kaldt, men eg trudde det ville vera kaldare. 2t og 40min symjetrening for ei veke sidan viste seg å slå bra ut, for eg var opp av sjøen etter 41min. Det var 10min før skjema (Lasse ympta frampå om eg hadde vore rundt bøya).

Sykling:
Ut frå T1 var adrenalinet på topp etter overraskande kort tid i sjøen. Fekk oppmuntrande tilrop frå overraska BTC-arar på land og starta optimistisk på sykkeldelen. Pulsklokka viste 91% etter nokre 100m i bakken, så eg roa fort ned og kjørte kontrollert på 85% resten av stigninga. Tok igjen ganske mange likevel. Vart forbikjørt av Elin ganske tidleg, men eg såg ryggen hennar heile vegen opp. Mot toppen tok eg att Lasse som hadde det tungt etter svømminga. Over platået gjekk det så det suste og eg kjørte inn Elin igjen. På den dårlige asfalten nedover mot Erdal fant eg fort ut at beste teknikk var å halda godt fast i styret utan å røra bremsane. Det fungerte bra. Einaste farlige situasjonen eg opplevde var då eg tok att fotobilen som måtte stansa for møtande trafikk. Sigla farleg fort mot han på låste hjul, men fekk fri bane akkurat før det smalt. Nesten nede registrerte eg Frank på veg oppatt. Hadde han teke siesta der nede? Oppildna av Bjørnar ved vending tok eg optimisk i ferd med tilbaketuren. Med 10% stigning opp frå Erdal viste pulsklokka fort 88-90%. Litt oppi bakken nådde eg Ove'n att. Ove'n er alltid litt jojo, så når han tråkka på litt ekstra holdt eg klokeleg min egen fart. Me passerte Knut og Roger opp bakken. Tok Ove'n igjen rett etter matstasjonen og me starta på det "flate" platået. Det viste seg ikkje å vera så flatt lenger, og det var ganske tungt i motvinden. Ove'n blei etter, men snart kom Elin forbi igjen. Nedkjøringa til Aurland hadde eg testa kvelden i forvegen, så den gjekk kontrollert men bra fort. Eg plar ikkje slita med krampe, men når eg kom på flaten i Aurland ville lår knyta seg. Såg syklisten som kom ned før meg sat å slo på låra sine, så eg var ikkje aleine om slike bein.

Løp:
I T2 nådde eg att Franken. Det gav energi å ha tatt innpå kongen av Mortirolo i denne sykkelløypa! Elin og Ove'n var inne i T2 før eg kom meg ut. Kom overraskande bra igang med jogginga til tross for krampetendensane på sykkel. Men innsåg fort at eg hadde kjørt så hardt at her måtte eg rasjonera for å koma til Østerbø i nokonlunde stil. I steinrøysa før Sinjarheim hadde Franken slått seg til for å massera låra. Kom på at eg har passert han i ei steinrøys tidlegare også.. Ikkje lenge etterpå kom Sverre og Elin susande forbi. Elin jogga opp til Sinjarheim! Etter det hugsa eg ikkje særleg meir før eg fekk cola av Marta som kom til møtes ved 4km igjen til Østerbø. Cola og litt flatare løype hjalp. Og heiaropa til Giske og jentene. Start nr 4 tok meg att og lurte på om me klarte det under 8t. Ja svara eg - og det gjorde han. Eg sakka etter og ved 2 km til mål hadde eg 7:50 på klokka. Skjønte at dette ikkje ville gå, men prøvde. Med 93% puls over siste skarvet og gunnarpust inn mot mål, holdt det akkurat ikkje. Sluttid på 8:00:24 gav meg blå skjorte, nye asics joggesko, 500kr i Triathlonbutikken, 17.pl total (som seedinga) og 1.pl i kl 40-49.

Konklusjon:
AXTRI er ein kjempeflott konkurranse i fantastiske omgjevnader og med gode arrangørar!
AXTRI er god trening (eg hadde snittpuls på 146 i 8 timar)
Eg fekk bra oppreising etter all mobbinga frå NXTRI
Eg hadde tenkt å gje meg med denne galskapen no - men dette var så moro at eg kjem nok til å dukka opp igjen
Det er jammen mange btc-arar i god form!

Profile  

PostPosted: 15 Aug 2011 16:59 
Besserwisser

Profile  

PostPosted: 15 Aug 2011 17:10 
Tri loonie

Heia Bjarne

På vegne av heile BTC er eg svært glad for å høyre at du ikkje tenkjer på å gje deg med denne galskapen :-)

Profile  

PostPosted: 15 Aug 2011 17:54 
Tri oldie

Kjempeflotte RR, Ove, Bjarne og Trond. Dere har fått sagt det meste om øvelser, folk og stemning underveis :D

En stor takk til arrangør og crew for et prikkfritt arrangement !!
Bestiller med dette plass på AXTRI 2012... Dobbeltsidige kramper i legger, lår og lysk ispedd en dose utmattelse glemmes meget fort.... :Beer2:

mvh
K.RAMPE
(Sverre)

Profile  

PostPosted: 15 Aug 2011 18:12 
Tri bum

Fantastiske RR fra alle. Gratulerer til alle som fullførte.
Ikke mange "veldigmasseoppoverogutivillmarkenkonkurranser" jeg kunne tenke meg å være med på, men denne frister så absolutt.

Profile  

PostPosted: 15 Aug 2011 21:19 
Tri athlete

Race report from me:....Apologies for a more miserable gritty race report, but it wasn't my best day (Is it ever ?). Despite this I had a really enjoyable day....it felt more like a pleasure ride than a race and I look forward to doing better next time.

I had 3 goals on Saturday. Complete the race, enjoy myself and do it faster than 10 hours. I acheived the first 2 but messed up on the last one. This was the second time I did the race and my third ride over the mountain and back. The weather was superb again and the conditions next to perfect. A beautiful and memorable day out. Big thanks to the crew who made it happen in great style. I look forward to coming back again and thrashing myself once again in this stunningly beautiful landscape...

My performance though left something to be desired and quite frankly I was disapointed. Remarkably I beat my test race time from last year by a whole 15 seconds ! An improvement ! Not really ...last year I did it totally unsupported and spent 45 minutes in the transition zones (the back of my car) finding appropriate food, mixing drinks and kit because I hadn't had time to prepare. Last year I swam 4 minutes quicker, biked 40 minutes quicker but rans 8 mins slower. Why ? Did I train better last year ? No, the main reason I think is the tummy bug I got in Turkey late in July which lasted 10 days and only finished 2 weeks before the race. I knew I was weaker but didn't realise how much until I started riding up the climb.

Swim: Went fine, but swam super super gentle and relaxed to avoid the swim cramps I'm plagued with. I resisted the temptation to swim harder which I know will result in leg cramps around 1500m. The water was really light and nice and not really cold at all.

Bike: Was slow and weak, I was limited by lack of power in my legs and averaged a pulse of 125 on the climbs ! However the scenary was wonderful, crossing the top after the first climb was a blast with the huge but worrying tail wind. My new bike worked like a charm and was smooth and comfy. Just the squigy organic bit sitting on it that needs improvement :-). The second climb was tougher than the first and crossing the tp on the way back was hard work into the head wind. The second descent was a blast especially the upper section which was faaaast.

Run: Loaded up with drink and food. The ascent up to Sindarheim was tough in the heat and for me was mostly a walk , after that it was flatter and more shady making running easier. JWW km signs were great and really helped motivation towards the end. Managed to complete it without significant back pain which is another big positive for me, since it plagues me after a prolapse a number of years ago. Finally made the finish, won a carbon bottle cage for some reason - having race number 100 I think I was told, but I wasn't quite sure as my brain wasn't functioning so well.....very welcome though, so thanks!

I plan to take the family back there in the near future to spend a little longer at some of the stunning sections of the route.

Once again I have to say what a reallly great job Borge and the crew did. This was a very well executed event where attention to detail was thorough. I have to mention 3 things though that in my opinion have improvement potential:
- What was the coloured seeding all about ? I expected a start in waves, but we had a mass start so what was the purpose?
- I know you are fully aware of the road traffic difficulties, but to illustrate it further I was the unlucky guy who got stuck behind 3 camper vans all the way down the first descent. Apart from having to ride at snails pace (I compared my descent on the crew race last year and estimate that I lost 10 minutes) and breathe in the smell of burnt brakes, I was shocked to see at least 4 riders coming up go off the road to let these vehicles past. I saw riders get off their bikes and climb the grass bank to let these guys through the narrow sections. It was sad to see. So...please please please press again for a road closure next year.
- The coloured finishers t-shirts are in my opinion wrong. Maybe sour grapes because I ended up with a white, but a finishers t-shirt with 10 hours + written on it is embarrassing. It might as well have had "SLOW" written on it in big letters. I am proud of finishing, but won't wear that shirt. We already know who went fast and who went slow because of the results table. In my opinion we don't need a grading system on the shirts as well. Do others feel this way, or do you all think its a great idea.

Sorry to spoil an otherwise wonderful thread.....

Last edited by Steve W on 17 Aug 2011 17:30, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 16 Aug 2011 09:39 
Tri athlete

I salute you for telling your opinion!, but my impression is that quite many contestants had great motivation trying to finish within 7, 8, 9 or 10 hours because of the colorsystem, and not just finish. And maybe many of them will want to come back to do one color better next year? If other contestants have opinions about this, please come forward before we very soon will evaluate the race.

Dream as if you will live forever. Live as if you will die tomorrow.
James Dean

Profile  

PostPosted: 16 Aug 2011 11:06 
Tri athlete

RR fra en av de siste.

En av de første til å melde seg på og en av de siste i mål – men strålende fornøyd. Jeg hadde et mål om ca 10 timer. Dette ble raskt forkastet underveis.

Sammen med min kone (support crew) dro jeg til Aurland full av forventning. Det bygger seg liksom opp i løpet av et drøyt halvt år. Litt sen med å bestille rom og det eneste ledige var en campingvogn. Dette fortalte jeg naturligvis ikke min kone som forventet noe litt bedre. Gud bedre meg. Camingvognen var et kapitel for seg selv. Heldigvis var det en del trege triatleter som ikke kom og vi fikk en ledig hytte. Registrering gikk som en lek og pre-race meeting var en flott seanse. Dog har vi sett filmen før. Ja akkurat som om vi ikke har vist dette til alt og all. Når en først skal gi seg i kast med slik moro må en jo kjøre en heftig kampanje blant venner og kjente på forhånd.
Etter en god natts søvn bar det mot start. En frisk vakker morgen. Solen skinte på toppene og alt var bare perfekt. Folk gikk og småfrøs, men adrenalinet gjorde min tilværelse behagelig.

Jeg var en smule nervøs for at vannet skulle vær for lite salt. Får ikke til å svømme i ferskvann. Noen prøvetak ut fjorden og nervene var under kontroll. Riktignok var det ikke så salt som Fanafjorden, men dette passet fint. Skuddet går og jeg hiver meg i vannet ca midt i. Finner meg noen ben å legge meg bak og kommer raskt i fin rytme. Hvilke svømmetur!! Jeg puster på hvert 3 tak og blikket vekslet derfor mellom vakre fjell og den tidlige morgensolen. Vannet var behagelig og ingen uhell med andre konkurrenter. Brillene som av og till må justeres før de sitter, var perfekt fra første svømmetak. Da var det bare å la tankene flyte, holde rytmen og innimellom gløtte opp for å se at en var på kurs. 40 min er jeg fornøyd med.

T1 ble som sagt av Trond en trivelig affære. Ingen hast med å komme seg av gårde – det er ikke her tiden ryker. Jeg hadde valgt å gå for lang bib, men det er ikke lett å få på en fuktig kropp. Accidental nudity var ikke til å unngå.

Jeg fulgte Børges råd om å ta det rolig på syklingen. La med på puls rundt 155 (max ca 170). I følge Kjell Erik er optimal tråkk for en triatlet rundt 80. Hvordan i alle dager klarer de det.? Det begynte på rundt 70 men, sank godt etter hvert. Rolig rytme og ingen bekymringer. Steinar og Petter B tok meg raskt igjen og hilste pent før de forsvant i et voldsomt tempo. Opp bakkene bar det med fantastisk utsikt ut fjorden og fjellene. Det var sikkert tungt, men der og da var det bare å tråkke seg oppover blendet av det som møtte deg rundt neste sving. Toppen ble nådd etter ca 2 timer. Det var vell her jeg forstod at dette ville bli en lang dag. Men det gikk bare ikke raskere opp bakkene! Platået ble en flott avveksling. Spiste og det føltes som hvile når en kunne skifte gir og gi gass. Vinden tok tak i meg et par ganger og ville kaste meg av. Så var det å nyte Hurrungane en liten stund før jeg gav meg i kast med bakkene ned mot Erdal. Lå på bremsen og lot meg imponere over de som kjører i 100 ned her. Det er egentlig utrolig tungt å bremse så lenge. Vell nede var de å hive av seg klær. Her var det varmt. Så bar det oppover. Tok igjen en kar og sammen syklet og småpratet vi oss opp mot toppen. Ble litt tøff mot slutten og krampen tok tak. Da var det å gå litt i de verste motene og ikke reise seg på sykkelen. Tilbake over platået i motvind gikk greit – ikke fort , men greit. På vei ned mot Aurland så jeg på klokken og var glad for at cut-off var endret.

T2 gikk som en lek og desserten ventet.

Jeg løp til bakkene begynte. Mange hyggelige folk selv om det var blitt langt på dag. Ille vakker dal og igjen fulgte jeg Børges råd om å se seg omkring. For noen fjell. For noen gårder. Ro. Bruset fra elven. Krampen tok tak i de verste kneikene. Igjen var det å ta det litt rolig. ”løp” på flatene og følte jeg hadde fint driv. På Sinjarheim ble det påfyll og en hyggelig prat. Ble tatt igjen, men pytt sann. Bena gikk maks. Opp dalen ble kropp og sjel delt. Kroppen fulgte mekanisk stien, mens sjelen drog sin egen vei. Tanken fløt og inntrykkene ble sugd inn. En ubeskrivelig vakker og merkelig følelse. Følte selv at jeg hadde god fart, men på slutten gikk tiden fort og det siste stykke var langt. Østerbø i sikte – her er det bare å gi gass. Det ble fint driv ned siste bakken og farten der var på ingen måte representativ for løpedelen. En lykkelig mann kom i mål. Ble tatt vell i mot og fikk min hvite fine t-skjorte. At det står 10+ går fint.

En strålende dag var over og jeg kommer til å flyte på dette lenge. Ble slått av de fleste og brukte dobbel så lang tid som vinneren – pytt sann – jeg er kjempe fornøyd. Om folk forstår det er ikke så viktig. For meg var dagen komplett.

Stor takk til Børge og hans bande.

Henrik

Profile  

PostPosted: 16 Aug 2011 11:31 
Tri bum

Enig med Therese at det ligger en motivasjon i fargen på trøya, klart det gjør det.
Fikk ikke den fargen jeg ville i år, men til neste år....

Får vi som fikk blå trøye blå nummer neste år?

Jeg synes dere skal fortsette med det.

Profile  

PostPosted: 16 Aug 2011 12:00 
Tri oldie

En annerledes RR
Det er noen opplevelser en aldri glemmer, og årets AXTRI er en sånn opplevelse.

Jeg våknet opp kl 0400 lørdag morgen gjennomsvett og uggen og tenkte at dette var vel mye start nerver. Håpet at det ville gi seg med en bedre frokost og noen ibux. På starten føltes det helt greit og jeg hev med uti og svømte crawlbryst frem til første bøye. Mye armer og bein i starten. Neste legg frem til bøye 2 lå jeg i nærheten av Ove sin lyseblå drakt og følte at dette gikk noenlunde greit. Men 200 m før siste bøye kjente jeg at frokosten kom opp igjen (på tross av rolig sjø og øreplugger). Håpet at det var ingen bak meg akkurat da og tenkte at jeg måtte gi meg på T1. Det så ut til å bli en kort AXTRI.

Svømte bryst resten av veien og ble hjulpet av en smilende JWW og heiarop fra publikum og at tiden var på brukbare 35 minutter. Så da tenkte jeg at jeg fikk prøve opp bakken og se hvordan det gikk med magen. Jeg kunne jo alltid gi meg på matstasjonen på toppen.

Jeg spiste 3 peanøtter og tok 4 slurker med sportsdrikk for å roe ned magen og klatret oppover, mens den ene etter den andre suste forbi. Nesten på toppen snudde jeg meg i en sving og så gliset til Boge. Hadde ikke ventet det, han skulle jo svømme på minst 50 minutter!!!?? (utrolig hva som bor i den gutten). Jeg passete steinen på toppen 8 minutter etter treningstiden min for 4 uker siden, ja ja skulle jo snart gi meg likevel så det spilte ikke så stor rolle.

Men matstasjonen gikk meg hus forbi i 60 km/t og jeg suste ned mot Erdal, jeg kunne jo alltid bli plukket opp av Bjørnar i Erdal. Og der forsvant den andre linsen min og! (nærsynt -2,5/-3,0), men jeg fikk likevel med meg at jeg syklet forbi Elin F nedover mot Erdal og ikke var det så veldig langt frem til Frank, Ove og Bogen. Søren og jeg kunne jo ikke gi meg nå! Ikke så jeg Bjørnar heller når jeg kom til Erdal, kun hørte han i det fjerne .

Før 100 meter skiltet ble jeg passert av Elin F i voldsom fart oppover, jeg prøvde å vekselvis sitte og stå oppover og synes det gikk greit. Bortsett fra at pulsen var i høyeste laget og at kroppen skrek etter næring. Jeg lovet med en bolle og cola på matstasjonen. Når jeg endelig karret med til toppen og traff resepsjonisten på Vangsgården tok jeg et par slurker Cola og en bit bolle. Magen var i bedring tross alt. Jeg sloss sammen med en østerriker på vei over og startet nedkjøringen. Og Børge jeg så verken telehiv, langsgående sprekker eller sauer på vei nedover, bare skryt det derre på prerace meeting. Nå skulle jeg i hvert fall komme meg til T2!

Vel inne i T2 drakk jeg meg en red bull og fikk skiftet til joggesko og travet videre, kunne jo alltid gi meg på Sinjarheim. Drikkeflasken glemte jeg i T2, noe jeg kom på etter et par kilometer, og det var skikkelig varmt i begynnelsen og det var langt mellom bekkene. Men når jeg først kom til en liten bekk så drakk jeg så mye vann som jeg klarte og duppet hele hodet i bekken. Og hadde det ikke vært for en utrolig hyggelig østlending som jeg gikk og pratet med så hadde jeg neppe nådd Sinjarheim. Men tiden spilte mindre rolle, jeg brukte 20 minutter fra 13 km til 12 km skiltet. Og tenkte at jeg kom til å sprenge tidsskjema og regnet ut at jeg hadde 240 minutter igjen med min fart.

Nå var målet bare å komme med i mål og 6 km igjen hadde jeg 52 minutter for å klare det under 9 timer så jeg prøvde å øke farten men kroppen ville ikke lystre. Når det var 1 km igjen kom en gammel kall susende forbi og slo meg med 2 minutter bare på de siste 100 meterne. Men i mål kom jeg og jeg måtte virkelig ha noen minutter for meg selv. For etter 8,5 time med 152 pulsslag i snitt, nesten ingen næring og en kropp som ikke var i slag var jeg rimelig knust.

Dagens høydepunkt var når Janicke løp smilende i mål etter 10.59. Hun fortjente virkelig en seiersklem (for i AXTRI er alle som kommer i mål vinnere )

Det som overrasket med mest er at jeg faktisk fullførte selv om nesten ingenting fungerte. Hvor kommer den viljen fra? Og en av hovedgrunnene var den støtten jeg fikk av spesielt crew og publikum underveis. Det betyr utrolig mye! Så takk til alle som heiet!

Og jeg er en opplevelse rikere. Neste år har jeg noe å hevne ovenfor meg selv .

Profile  

PostPosted: 16 Aug 2011 13:31 
Besserwisser

For en stil!!!

by , on Flickr

Profile  

PostPosted: 16 Aug 2011 14:15 
Iron-nerd

Rockandroll!!!

Profile  

PostPosted: 16 Aug 2011 16:03 
Tri bum

Stilig bilde! Og jeg må bare si igjen at jeg er imponert over deg, Bjarne. At du klarer å holde en sånn snittpuls er virkelig et tegn på at du er iform. Imponert også over Stephen og Lasse som gjennomfører så bra med slakke mager. Og når tider blir sammenlignet med tidligere sykkelturer over det fjellet, så tror jeg nok den motvinden tilbake har stjålet minutter. Og herlig rapport fra deg også Henrik :) Du har storkost deg, og det var det sannelig lagt opp til å kunne gjøre.

And Steve, I can see your point regarding the text on the white tee. Perhaps it could be changed into a somewhat more positive tone. Otherwise, I think the colour system is def. motivating. And I would like to keep it. I have a deal whith a red shirt to catch 8) before a place my fat ass in a rocking chair.

Profile  

PostPosted: 16 Aug 2011 20:30 
Tri geek

Her kjem ein liten rapport frå meg og. Frå det eg hadde lest og høyrt frå før grudde eg meg i grunnen til heile løpet. Spesielt på grunn av nedoverbakkane. Betre vart det ikkje av at eg tok ein biltur over fjellet på fredag. Skummelt tenkte eg, men ingen veg tilbake.
Målsetninga var som fylgjande:
Symjing: Ikkje akkurat paradegreina mi, her er det berre snakk om å gjennomføre.
Sykkel: Tenkte eg skulle ta det med ro her og kjøyre på ca 75% av maks puls.
Springing: I den grad eg har ei paradegrein er det vel springing. Planen var å ta ut siste rest og helst litt til

Symjinga gjekk i grunnen greit, knappe 42 minutter sjølv med kattesymjing dei siste hudre meterane.

Syklinga starta bra, tok det med ro men tok igjen enkelte medan andre som Steinar rase forbi. Var ved godt mot i Erdal og økte tempoet litt på vei tilbake. Det gjekk lenge bra men dei siste 300-400 høgdemeterane skjedde det noko. Kvar gong det vart litt brattare slik at eg tok til å puste litt meir fekk eg krampe i mage/mellomgulv. Roa då litt ned og krampen slapp taket men kvar gong eg gav litt meir på kom ho tilbake. Intensiteten gjekk derfor opp og ned helt til nedkøyringa mot Aurland. Nedkøyringa både mot Erdal og Aurland gjekk forresten fint. Når bakkane først var der fann eg ut at det berre var å gi gass. Det var tross alt konkurranse. Trur ikkje eg tapte så mykje der. Moro var det og.

På veg mot T2 tok eg meg litt mat, tenkte det kanskje kunne løyse krampeproblemet og var ved godt mot før springinga starta. Men det varte ikkje lengje. Før det var gått ein kilometer måtte eg stoppe. Krampe verre en nokon gong. Venta eit minutt eller to og prøvde på nytt med ny kramperie. Tok til å sjå fram til 5 km, der trudde eg det skulle være helsesjekk. Dei ville sikkert be meg gi meg medan leiken var god. Men ved 5km såg eg kun Bjørnar og han sa ingen ting om at det var på tide å gi seg. Så då var det berre å fortsette. Måtte gå alle plassar der det var antydning til motbakke. Sprang rolig på flatene og i nedoverbakkane. Slik gjekk det heilt inn mot mål, der klarte eg ikkje å la vere å prøve å legge inn ein spurt. Spurten varte til den aller siste motbakken. Då var det kramper som aldri før og med stønning som var Gunnar "Stønn" verdig.

Etter løpet snakka eg litt med Frank om dette. Han meinte det kunne skuldast for høgt sukkerinntak. Det stemmer truleg, eg hadde tatt meg eit par store slurkar med gel ikkje så lenge før eg fekk krampe fyrste gongen. Seinare har eg prøvd å lese litt på nettet om dette. Andre teoriar går på at slike krampar kan skuldast:
- For mykje fiberrik mat før løpet (Eg hadde passa på å hive inn på fiberrik mat om morgonen...)
- Pusteteknikk (kan og stemme, føler av og til ifm 10km løp at eg puster og peser meir enn kva eg burde sett ut frå fart/intensitet...)
- Dårleg grunnlag/form ( Er redd det og kan stemme, vart dessverre litt for lite trening i sommar...)
- Svelging av for mykje vatn i symjedelen (Tok nok nokre slurkar for mykje og med tanke på Lasse sin RR så er det ikkje godt å vite kva eg fekk i meg)

Dvs, ut fra det eg har funne ut var sjansen for at eg skulle få problem relativ stor...

Om det er nokon som trur dei kan forklare kva grunnen til slike kramper er hadde det vore fint med eit tips.

Allikevel: Sjølv om mitt løp vart prega av litt problem var det ein flott dag. Eg fekk ei blå skjorte som eg hadde håpa på. (Dei blå skjortene er forresten mykje finare enn dei litt femi, raude skjortene.) Satsar på å bli med neste år og. Då med betre treningsgrunnlag og håper eg då kan klare å gi alt eg har. Som andre skriv, det hadde vore fint om vegen over fjellet kan sperrast for anna trafikk. For min del var bilar ikkje eit problem men kan tenkje meg at eit par tre bobilar fort kan gjere at det går seint nedover.

Sjå og:
http://www.flickr.com/photos/hoggen_nyb ... 325628897/

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC - 1 hour [ DST ]