[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4766: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4768: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4769: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4770: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
• View topic - Race Report - Oxtri 2015

It is currently 16 Oct 2021 21:44

All times are UTC - 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
 Post subject: Race Report - Oxtri 2015
PostPosted: 29 Jun 2015 18:07 
Tri bum

Race Report fra Oxtri 2015

Her kommer mine erfaringer som målgjenger ved Oppland Xtreme Triathlon 2015. Etter noen år med deltakelse på diverse større triathlon i regi av Ironman organisasjonen ønsket jeg å være med på noe mer unikt, men det skulle bli vanskeligere å få plass enn jeg trodde; fikk mitt sjette avslag på Norseman, avslagene på Swissman og Celtman fulgte deretter. Fikk nyss om et nytt triathlon som skulle arrangeres, Oxtri, men dessverre var det fulltegnet, meldte allikevel min interesse og ble lagt til venteliste. 17. januar mottok jeg epost med tilbud om å være med på årets arrangement og gleden var stor.

Resten av vinteren og våren ble brukt til å trene for Oxtri og samtidig gå ned 10 kilo, men siden jeg også ville ha det ekstremt hyggelig så ble det til at jeg stilte på startstreken uten ett gram tapt kroppsvekt (snarere tvert imot), men treningsarbeidet var lagt ned med mange lange sykkelturer i godt selskap av klubbkamerater fra Bergen Triathlon Club, litt mindre løping og enda mindre svømming.

Fredag 26. juni ble bilen pakket, og sammen med Elin, min kjæreste/kone/støtte/beste venn/helt!, så dro vi østover mot Oppland og Lyngstrand Camping. Karbolading i form av risbrød fra Minde sjokolade, marshmallows, pizza og andre særdeles næringsrike og smakfulle godterier ble unnagjort i bilen. Vel fremme ved Randsfjorden kl 1755, 5 minutter før informasjonsmøtet fikk vi sjekket inn hos det hyggelige vertskapet på campingplassen, og fikk sett litt på hvem som skulle være med på morgendagens lange ferd.

Informasjonsmøtet var hyggelig og Joachim, Njaal og Phi sammen med resten av arrangørfamilien gjorde en god figur, merket at det var en viss nervøsitet i forsamlingen, men merkelig nok så var jeg fullstendig avslappet – for mye fokus på jobben siste tiden antar jeg. Resten av kvelden gikk med til en svært hyggelig grillfest og mingling med andre deltakere, støtteapparat og arrangører, før det ble tid for køyen i 22-tiden.

Lørdag morgen/natt våknet jeg 10 minutter før vekkerklokken som var satt til 0230, det var blitt litt søvn, men ikke mye – akkurat som vanlig. Frokosten/nattmaten bestod av 3 polarbrød type fullkorn med Nutella, to kopper Nescafe Double Choco Mocha og en halv liter vann samt to salttabletter fra SaltStick, nok til å våkne, men ble kun bimmelimm under morgentoalettet. Fikk rigget sykkelen i T1 og på med badetøyet før avmarsj mot svømmestart.

Svøm:
Det var på forhånd bestemt at svømming skulle avkortes grunnet kaldt vann og følge tett langs land i stedet for å krysse Randsfjorden frem/tilbake, og vanntemperaturen var minst 10 grader, men neppe over 12 da vi vasset ut for å begynne svømmingen. Njaal startet eventyret med en diger kubjelle og avgårde gikk det. Selve svømmingen gikk helt greit, med bare 19 deltakere så ble det bare kos, men grunnet kaldt vann ble det for min del en nokså dårlig teknisk gjennomføring da jeg måtte puste hvert annet tak, og fikk aldri helt flyten, men på en såpass kort distanse så gjør det lite. Vannet var klart og nokså grunt, og smakte godt. Etter 38 minutter og 2000 meter kunne jeg ca kl 0445 stabbe meg på kalde bein mot sykkelen.
Utstyr: Tri-drakt fra Saucony, 2XU kompresjonsleggings, Huub Archimedes 3:5 våtdrakt, Sailfish neoprensokker, TYR neoprenhette og Huub fotokromiske svømmebriller.

T1:
Med god hjelp fra Elin fikk jeg av meg badetøyet, beholdt kompresjonleggingsene på og iførte meg sykkeltøyet; ullsokker fra Ulvang, teknisk undertrøye(kortermet) med vindtett front fra Craft, Assos T.Campionissimo S7 sykkelshorts, klubbtrøye, buff, Specialized S-Works Evade sykkelhjelm, Shimano R321 sykkelsko og tåladder i neopren fra Huub, Oakley Jawbreaker sykkelbriller – store og kjekke å ha når man kjører på insekter av diverse art. Sykkelen var min nye karbonbekjentskap av året, Specialized Tarmac 2015 med DuraAca 9000 11s og utveksling 52/36, 11-28, en fin komfortracer, men i etterkant ville nok temposykkel gitt raskere sykkeltid. Fikk slukt en Fresubin med Cappucinosmak før det bar av sted.

Sykkeldel:
Det var relativet kjølig, noen sa 7 grader, men jeg kjenner meg selv såpass godt at det holdt med kort-kort, ellers ville jeg ha tapt mye ekstra væske. Første par km gikk som vanlig med til å få opp puls og stabilisere den, men fikk selvfølgelig god tid til å nyte morgenstemningen og den trolske stemningen med lett morgentåke og høre fuglene våkne til liv. Flubergsbroen ble krysset og det ble syklet på vestsiden av Randsfjorden før stigning opp mot Tonsåsen. Langs Randsfjordens nordende ble vi vitne til soloppgangen over Dokka deltaet, en helt magisk opplevelse, at det var nesten 200 km igjen av sykkeletappen ble glemt, en slik naturopplevelse kan man leve lenge på, jeg vil aldri glemme det. Etter ca 4 mil begynte klatringen opp mot Tonsåsen, med sol i ryggen var det bare å kose seg oppover, jeg syklet rolig og kontrollert med puls rundt 150 for ikke å generere for mye syre. Vel oppe på Tonsåsen bar det nedover mot Bjørgo og E16 mot Fagernes, her var det kaldt og jeg tok det noe roligere nedover enn vanlig. Etter et fint flatt strekk på E16 kom vi frem til Fagernes og her møtte vi solen igjen. Nå bar det oppover mot Beitostølen og Valdresflya ca 50 km i slakk oppoverbakke, her gikk det også rolig og kontrollert, så jeg fikk god tid til å nyte den flotte naturen. Hele tiden ble det heiet fra andre (og egen) støttespillere som jeg passerte, og igjen ble passert av når de kjørte forbi i bilene sine godt merket med Oxtri klistremerket. Like etter Fagernes ble også turens eneste faste føde inntatt, ett stykk godt modnet banan ble presset ned, ellers så bestod næringsinntaket av 6 stykk Fresubin (type 2dl, 400 kcal) og 4 liter sportsdrikke av type Isostar isotonic med sitronsmak (ikke mitt førstevalg, det er High5 sin 4:1 med skogsbærsmak, men den fikk jeg dessverre ikke tak i hjemme i Bergen). Syklingen oppover mot Beitostølen gikk som nevnt fint, og ble nokså bergtatt av å sykle like under Bitihorn, dagens hardeste del var nok de 3-400 høydemetrene fra Bygdin og opp mot toppen av Valdresflya, det stykket føltes svært bratt og jeg var nok litt tom for energi der. Fikk oppmuntring og fornyet forråd fra Elin på toppen, og ned fra Valdresflya mot Randsverk fikk jeg kreftene tilbake og kunne gi litt på der. Ned Heidalen var vi advart mot en del krappe svinger, men jeg synes egentlig hele løypen var svært trygg med god asfalt og lite trafikk. Nå nærmet det seg T2 og roet litt ned den siste milen for å prøve å få friske bein til løpingen (det er lov til å prøve å lure seg selv, men virker sjelden…). Fikk sett en del som drev med rafting i flotte Sjoa, siste del av syklingen, og kjente at det virkelig var begynt å bli varmt – skulle helst ikke ha glemt å smøre meg med solkrem, men kl 3 om natten er ikke hodet helt skrudd på.

Årets solbrenthet - vil bli en hit under den forstående badeferien ved Gardasjøen!

T2:
Av sykkelen, fikk i meg to slurker sjokolademelk og en halv flaske sportsdrikke, deretter ble det en liten tur på toalettet. Fikk av meg det meste av klærne og fortsatte i kort klubbtights, klubbtrøye (samme som syklingen), nye asics løpesokker og favorittskoene mine, Saucony Zealot. Løpecaps fra 2XU og Oakley Radarlock solbriller ble iført og av sted det bar.

Løping:
Løpingen startet med to runder rundt en fotballbane ved T2, som vanlig så er dette en interessant opplevelse, og det føles som om det er en annen persons bein det løpes med. Etter første runde bar det nok en gang til toalettet for en omgang bommelomm, andre runde rundt fotballbanen ble unnagjort, og ut på veien det bar. De første kilometerne er for meg alltid de tøffeste, det var varmt, beina var ikke helt samarbeidsvillige og vissheten om at det var langt igjen gjorde det ekstra tungt, selv om det var et fint løpstrekke med lite trafikk, flotte Sjoaelven ved siden av og fin flora og fugleliv, så var det først etter ca 7 km da vi tok av mot Otta at jeg begynte å kose meg igjen. Veien var småkupert milen mellom Sjoa og Otta på vestsiden av Lågen, og jeg måtte gå i de bratteste kneikene og løpe ellers.

Nå fikk jeg mer tid til å hilse på støttemannskapene som hadde fulgt meg og andre siden tidlig morgen, veldig kjekt og uten tvil ekstremt hyggelig. Passering en tredjedel eller 14 km av løpsdelen ble feiret bak en busk for nok et bommelommstopp, dagens siste skulle det vise seg. Vel fremme i Otta var det å navigere seg gjennom Ottas urbane landskap, noe som gikk helt bra, før ferden mot halvveis og dagens virkelig tøffe klatring opp Uldalen skulle forseres. Fikk utlevert en flaske vann og en flaske Cola og slik var jeg klar for første klatring som tok meg opp mot vannverket ved Ula, der møtte jeg Elin igjen, totalt gikk det med 2 liter Cola, 2 liter vann og 7 dl sportsdrikke på løpsdelen. Fikk småjogget neste parti som gikk slakt oppover et par kilometer mot Kvitskriuprestein. Deretter gikk løypen over til å bli tøysete bratt, så nok en gang ble det en flaske i hver hånd og forsøk på hurtig gange hele veien opp mot Mysuseter – selv om dette kanskje var det hardeste partiet, var det utrolig kjekt med mange fra arrangørstaben og flere støttespillere som fikk humøret opp, at beina i tillegg virket ok gjorde vandringen opp til Mysuseter til et høydepunkt. Ved Uldalens slutt bar det ut på et lite asfaltparti og plutselig åpenbarte Rondane seg foran meg i all sin prakt, snøkledte fjelltopper som badet i sol – dette spektakulære synet samt vissheten om at målet var innenfor rekkevidde gjorde sitt til jeg fikk mange klumper i halsen som måtte svelges, akkurat dette er det som får meg til å begi meg ut på slike relativt slitsomme eventyr, det er vanskelig å beskrive dette for andre som ikke har vært med på slike strabasiøse dagsturer, men tro meg – det er noe alle burde oppleve! Å kalle triathleter for tøffe og harde mennesker er ikke nødvendigvis sant, de fleste jeg kjenner er relativt myke og alle er nokså seige.

Nå var det kun 10 kilometer igjen til målgang og de siste 6,5 skulle jeg få følge av Elin, så med dette i tankene fikk jeg nytt mot og hygget meg fra Mysuseter mot Spranget selv om kroppen var nokså ferdig. Ved Spranget fikk jeg på meg ferdigpakket sekk med alle nødvendigheter for overnatting og ikke minst dusj på Rondvassbu, og Elin og jeg gikk helt til siste kilometer da jeg slo over i jogg for til ære for all fansen ved Rondvassbu. Målgang er som vanlig en følelsesladet affære, også denne gang, var ekstra glad for å kunne krysse mål sammen med Elin som hele tiden har støttet meg (ikke bare denne dagen, i årevis tidligere også må vites), og å få gratulasjon av Phi, og virkelig føle at gratulasjonen er ekte.

Nå er det to dager siden jeg ble målgjenger ved Oxtri 2015, formen er fin, jeg er snart klar for nye eventyr og livet vender sakte tilbake til normalen, men jeg vil aldri glemme det eventyret jeg fikk ta del i som en av deltakerne på Oppland Xtreme Triathlon. Håper arrangementet blir et årlig eventyr, jeg kommer gjerne tilbake, og håper at flest mulig får mulighet til å ta del i Oxtri i årene som kommer. Takk Joachim, Takk Phi, Takk Njaal, og takk til alle i Oxtri-familien (deltakere, støtteapparat, arrangører), det har i sannhet vært et eventyr!

Last edited by TriTrond on 01 Oct 2015 12:47, edited 5 times in total.

Profile  

PostPosted: 29 Jun 2015 18:16 
Tri oldie

Høres fantastisk ut. Bra jobbet!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Profile  

PostPosted: 29 Jun 2015 19:41 
Besserwisser

Grattis :)
Takk for fin RR!

Profile  

PostPosted: 29 Jun 2015 19:43 
Tri dude/dudesse

Ser fantastisk ut - forstår det som du anbefaler det til oss andre? Hvor tøft var det - sånn i forhold til feks en "vanlig" ironman, eller feks axtri?

Profile  

PostPosted: 29 Jun 2015 20:09 
Tri bum

Bjarte, Oxtri anbefales på det aller sterkeste. Det er ikke riktig å sammenligne dette arrangementet med andre fulldistanse triathlon, Oxtri er unik som Norseman og noen andre. Når det gjelder hvor tøft det er bestemmes av hvilken form du er i, for å fullføre med smil rundt munnen må man være i god sykkelform, de lange gode turene på sykkelsetet må være i boks - som vanlg så er det alltid langt og tungt på løpsdelen, men siste halvdel av Oxtri er svært krevende. Belønningen får man i monn tilbake i form av storslåtte naturopplevelser og et intimt arrangement. Når det gjelder Axtri så er sykkeldelen uten tvil det hardeste man kan gjøre i tri-sykling og det er også et fantastisk arrangement, løpsdelen på Axtri kan sammenlignes med siste halvdel av Oxtri, men jeg holder et par knapper på Oxtri mtp det spektakulære.

Summasummarum, så er Ironman-stevner for å konkurrere og sette personlige rekorder (også for å bryte barrierer for noen), mens for Oxtri og dens like så handler det om opplevelsen og mestring, å ha personlig støtteapparat er også spesielt - for meg er dette udelt positivt.

T.

Profile  

PostPosted: 29 Jun 2015 20:23 
Tri dude/dudesse

Bra jobbat mr!!

Profile  

PostPosted: 29 Jun 2015 21:25 
Iron-nerd

Veldig bra RR :-) Virker som du hadde en fin opplevelse. Kanskje dette er noe å være med på en dag!

Profile  

PostPosted: 29 Jun 2015 21:40 
Tri geek

Fantastisk rr, frister dog med unntak av det kalde vannet
Grattis med god gjennomføring

B

Profile  

PostPosted: 30 Jun 2015 05:38 
Tri bum

Grattis, Trond og takk for fin rapport! Du har jobbet beundringsverdig og blir belønnet med en slik dag. Herlig!

Profile  

PostPosted: 30 Jun 2015 07:20 
Iron-nerd

Stilig! Du får spise litt ekstra kaker og slikt nå fremover :)

Profile  

PostPosted: 30 Jun 2015 08:27 
Tri athlete

Ser bra ut! Gratiss med vel gjennomført.

Profile  

PostPosted: 30 Jun 2015 12:56 
Iron-nerd

Imponerende! Jeg fikk litt Norseman2003-følelse i øyekroken da jeg leste RRen din.
"Opplevelse og mestring" som du skriver, er dekkende stikkord ;)

Profile  

PostPosted: 30 Jun 2015 18:23 
Tri dude/dudesse

Flott rapport Trond. Gøy lesing :-). Gratulerer med gjennomføring og en god opplevelse!

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Profile  

PostPosted: 01 Jul 2015 10:02 
Tri athlete

Gratulerer

Profile  

PostPosted: 01 Jul 2015 12:34 
Tri nerd

Fantastisk, Trond! Gøy at du fikk akkurat det du ville ut av dette arrangementet :-)

Kirsten

Profile  

PostPosted: 01 Jul 2015 13:36 
Tri athlete

Flott RR Trond, og gratulerer med løpet. Høyres ut som ein kjempeopplevelse.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 

All times are UTC - 1 hour [ DST ]