[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4766: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4768: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4769: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4770: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
• View topic - Christens veier.

It is currently 19 May 2022 04:37

All times are UTC - 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6
Author Message
 Post subject: Christens veier.
PostPosted: 26 Jan 2014 22:06 
Tri athlete

En stund siden jeg har fått presset litt tid på halvmara. Plan på maratonkarusellen lørdag under 1:30, resultat 1:29:29 i mye vind og gufne forhold. Fikk noe rygg et par steder, det hjalp godt, men ble mye alene og jaging på å holde farten oppe. God trening dog.
Liker jo ny teknologi godt og siden kjøpte Garmin 620 i november så har den vist vo2 Max på 52 og 53 og beregnet tider som jeg vet kunne løpt fortere. Så når jeg endelig skulle få en bedre tid på halv mara, så var jeg spent på om klokken fulgte etter. Men neida. Fremdeles 52 vo2 og en halvmara beregnet tid på 1:31. Jaja, noe feilmargin er det nok, men har du løpt fortere med klokken så burde den rette seg opp... De fixer vel det etterhvert.

Ellers har jeg trent en del mengde med adidas Energy boost i vinter og prøvde de ut på lørdag i løp. De er litt i tyngste laget (ca 270gram) for konkurranse, men meget gode sko og løpsfølelsen er bra i de. Sjelden noe ondter med disse og god å kombinere med f.eks. lav dropp sko a la Newton/saucony mirage. 10mm drop på Adidasene mot typiske 4 mm på mirage etc.

Profile  

Post subject: Re: Christens veier.
PostPosted: 27 Jan 2014 12:04 
Besserwisser

Har du prøvd annen software enn Garmin Connect og om det blir det samme der. Har en sånn løpsestimat plugin på SportTracks som jeg syns virker ok.

Profile  

PostPosted: 19 Feb 2014 19:33 
Tri athlete

Yessss!! Må bare få løpt en maraton før Garmin klokken ombestemmer seg. Etter vinterkarusellen mandag, så spratt v02 Max opp fra 52 til 54. Og det har resultert i at estimert maratontid er kommet ned i 3:03:41, ny pers med nesten 7 minutt. Halleluja.
Se vedlegg for bevis. :-)

Men fra spøk til løp, stod på startstreken mandag 10km med sletne bein etter en helg på Sats pulssyklingskurs. Ca 3 timer hver dag med diverse økter. (Mens mange andre koste seg på svømmekurs...)
Skulle ta meg en treningsmil med en kamerat og startet i rolig tempo omtrent midt i feltet. Rakk ikke oppvarming. Det gikk i greit tempo første 5 km på 22 min, og så såg jeg noen BTC'ere på vending og fant plutselig en del krefter og noen mål.:-) Løp retur på 20 min og endte på 42 min. Snittpuls 160, ca 84-5 % av Max, som er lavt i forhold til vanlig og på den distansen. Så det ble ett happy løp likevel. :-)

Til helgen blir det ikke hel maraton, men halv, så får vi se om formen er der til at klokken blir fornøyd. Den har jo allerede klokket meg inn på 1:28...

Profile  

PostPosted: 20 Feb 2014 07:49 
Iron-nerd

Alltid bra med en bestemt sjef ;)
Lykke til på lørdag. Jeg setter opp kilometerskiltene fredag.

Profile  

PostPosted: 25 Feb 2014 22:18 
Tri athlete

Helt enig Jan Wilhelm, greit å ha noen som setter en på riktig spor og gir en kurs :-). Takk for km skilt forresten.
Klokken sa 1:28:04, jeg prøvde på 1:28:28 (da jeg hadde 1:29:29 sist i Januar). Det ble 1:28:52, ble riktig minutt men litt bom på sekundene. Det var hardere denne gangen, selv med godt selskap av Maarten m.fl., men vet ikke helt eksakt hva det skyldes. Jeg så på klokken på 20 km merket før bakken opp til stadion, den var 1:24, tenkte at her kunne jeg kruse inn og ta det "litt rolig" til 1:28:28 med siste km og 120m på 4:28, men bakken søg krefter som vanlig og sekundene gikk fort, ble 4;52 på siste bit.

Oppskriften ble fulgt som vanlig i uken før, tettest mulig trening opp mot lørdagen. Trening løp/rulle eller spinning t.o.m. torsdag og en aktiv restitusjon svøm fredag etterfulgt med passe mengder Ripasso vin.
Det ble litt for lite oppvarming og litt for mye klær. (slår følge med Ove neste gang i shorts). Forskjellen denne gangen som jeg merker enda i leggene, var skoene. Løp i nye Saucony Kinvara 4, 218 gr lette og veldig gode, men jeg har for lite trening i de og må opparbeide mer forfot teknikk. Kjente det kraftig i leggene i løpet og nå 2 dager senere. Ingen problemer i Januar løpet når jeg løp med hælsko Adidas Energy boost..

Imidlertid så har jeg ett aldri så liten utfordring : når jeg sjekket nye vo2 max verdier og løpskalkulasjonstidene var de oppjustert fra 54 til 56 vo2max og beregnet ny tid halv maraton på 1:24:34.... oops, det var vel optimistisk selv om neste løp ikke er før 5 april :-)

Tror jeg fortsetter trenden og har som mål 1 minutt bedre igjen. 1:27:27 eller der omkring. (nærmer seg pers i fjor på 1:27:07. Klokken får bare finne seg i det...

Attachments:
IMG_1174.jpg
IMG_1174.jpg [ 780.43 KiB | Viewed 6068 times ]
IMG_1166.jpg
IMG_1166.jpg [ 778.42 KiB | Viewed 6068 times ]
 Profile  

PostPosted: 31 Mar 2014 20:50 
Tri athlete

Sykkelsesongen er som kjent begynt og formen for det var bedre enn ventet. 2 langiser så langt og den siste nå på lørdag med kort sykkelbukse 11 mil til Strandebarm. Herlig..:-)
Nå nærmer det seg barbering, må bare få litt mer sol på beina...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Profile  

PostPosted: 01 Apr 2014 15:09 
Tri bum

Regner med at du skal få deg en slik aero-barbering: http://www.slowtwitch.com/Lifestyle/Hai ... _4255.html som de sier

"Alphamantis Technologies, a high performance sports technology company, today revealed the finding that leg hair, when shaved in an aero pattern, can significantly improve aerodynamics and offer free speed to anyone with enough leg hair - and enough confidence to shave the intricate patterns in their leg hair. The study was conducted by ERO Sports’ Jim Manton at the Los Angeles VELO Sports Center using Alphamantis’ cutting-edge technology that tests the aerodynamics of objects in motion - in this case a male cyclist with abundant leg hair.

Jim Manton, owner of ERO Sports, said, "I was shocked when the tests revealed that the aero hair was significantly faster. I have to admit, I doubted at first, but the numbers don’t lie."

Alphamantis’ Chief Technology Officer, Andy Froncioni, said, "We knew the impact of texturing on lowering aerodynamic drag for skin suits. We thought, 'what better skinsuit texture than a rider's own hair.' British Cycling's recent patent on using chevron patterns on the arms gave us some further ideas. Shaving patterns that allowed more robust turbulent boundary layers to form were better at delaying flow separation, which significantly reduced drag! One day, we could imagine the UCI requiring a fully shaven leg for its races."

Various patterns were tested but this sharp front stripe had the best numbers and showed significant advantages over clean shaven legs. "

:-)

Profile  

PostPosted: 23 Apr 2014 11:21 
Tri athlete

Lanzarote Club La Santa/påske oppdatering.

Enda ikke fått tatt hårsveisen på beina eller laget noe aeromønster, men nå er fargen på plass ihvertfall.

Vært på øyen her i 1,5 uke og nærmer seg hjemreise på fredag. For de som er på Strava, så kan en se at det er blitt en del svøm og litt løp/sykkel naturlig nok. Fine forhold og to 50 meters basseng rett utenfor leillighetsdøren. Men holder meg til ca 2000 m dagen, stiv og sleten i skuldre og nakke... (litt gammel blitt). Sykkeløktene måtte holdes innen ca 3 timer og begrenses, da familien er så glad når jeg er tilstede. :-) men en time her og der blir flere.

Men tilbake til før påske:
Var så heldig at Løplabbet hadde fått inn Fenix2 før påske og avreise og fikk sikret meg en slik. Brukte den på maratonkarusellen og fungerte fint i kjent garmin stil.
I mitt økologiske pulslokke system er det blitt endringer. Jeg kjøpte sist nå fr620 i november og solgte den morgenen etter jeg la den ut på finn.no i april. "Tapte" ca 220 kr etter 5 mnd bruk. ca 40 kr måneden, eller vel 1-2 kr pr økt. Det synes jeg må være greit for å leke med ny teknologi og utstyr. I tillegg solgte jeg og 910xt tri klokken, som og ble overflødig med fenix2. Den gikk og med en gang, men var nå 2,5 år og godt brukt, prisen gjenspeilte dette. Mange som synes det er greit å kjøpe brukt, og tar utgangspunkt i full pris ved kjøp. Fordel om en vil selge klokken før den er blitt for gammel og åpenbart utdatert.

Fordeler med Fenix2 over annet garmin utstyr:
+ alt en aktiv persom trenger i en klokke som poengtert av andre. Ski bortover/ned, svøm inn/ute, sykkel, løp, terreng sykkel /løp, osv. Du velger spesifikk aktivitet før start og det er ferdig redigert til det lastes inn på mobil/pc. En klokke til alt og den er hele tiden parat på hånden, da den kan brukes som hverdagsklokke. Alarm funksjoner med slumring og ukedagfunskjon b.l.a. og slår rett over i klokkemodus etter f.eks. endt aktivitet uten noe dill.
+ uvant med tekst og tall i invertet hvit mot svart bakgrunn, men nå liker jeg det og synes det er bra.
+ batterikapasitet, holder lenge til vanlig bruk og har og spesial funksjon med tid opptil 50 timer. Beste klokke til nå på dette.
+ nye funksjoner fra 620 serien som estimert v02max og konkurransefart, restitusjonstid etc.. (klype havsalt) og det meste fra 910
+ kort tid på å finne satelitt og bryr ikke brukeren med info om dette, slår over i klokkemodus f.eks og jobber i bakgrunn med satelitt.
+ stilig klokke og tøft nattlys i oransje.
+ ingen puls spikes på hverken denne eller 620 med de nye pulsbeltene
+ footpood inkludert i pulsbeltet, som fungerer overraskende godt til tredemølle, etter en del lærning ute.

-foreløpig treg overføring til mobiltelefon trådløst, men det jobbes med å løse sies det.
- bruker ikke ANT lenger som f.eks. 910 og laster ikke automatisk opp til pc lenger. (ikke problem for meg da jeg bruker mobilen eller kabel og lader samtidig,)
- må lese en del bruksanvisning for å sette seg inn i ting og tang, ikke vanskelig men tar nå litt tid. Blant annet dette med bluetooth overføring etc.
- mindre skjerm enn f.eks,. 910

Ellers sjekk ut dcrainmaker, han har skrevet side opp og side ned om denne og.
Min klokke må på service, da den har litt for mye kondens i seg ved sollys. Garmin er grei der og sender som oftest ny, samme dag de mottar din.

Når det gjelder løpeformen og konkurransefart fremover så begynner det å komme seg.
Løp vinterkarusellen 5 april på ca 1:28:49 og det etter en hard treningsuke med topping 7 mil fredagen før og 8 km løp og 6 mil torsdagen.
Blir spennende å prøve BCM løypen igjen til helgen og satser på å ikke trene så mye nå på fredag dagen før, men litt svøm må det jo bli før avreise herfra. Mål er 1:26/27 ned fra 1:28 i fjor.

Triform generelt aner jeg ikke akkurat nå, men håper svømming har blitt bedre med ca 2000 m hver dag i 2 uker og litt trenertid, løping holdt ok med mye løp på sand og grus, sykkel i en del hard gruppe sykling med høy fart men lite høydemeter 1000 til 1400 m og korte økter sub 3 timer. (skulle gjerne ha syklet lengre roligere økter om tid) Ingen tid til vekttrening eller stretching, yoga, tajchi eller hva de har av tilbud her nede. Litt tennis, men vi sliter med teknikken og ballteft, stort utvalg på senteret og gratis utlån av sykler til hele familien hver dag.. :-) ikke carbon da, de må du leie, men Cannondale alu i alle størrelser og fasonger on og off.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

All times are UTC - 1 hour [ DST ]