Godt nytt år folkens!
Vet ikke om jeg er 100% enig i alt som skrives
Svømme 1500m er relativt greit og oppnåelig å trene seg opp til, og som Arild skriver ville jeg prøvd å strekke svømmeturene i bassenget litt. Utesvømmingen vil hjelpe mye tror jeg. Oppdrift fra våtdrakten er god hjelp. Kjekt å svømme ute.
Om vi snakker OL distanse gjennomføring så ville jeg vektlagt svømming og løping mer enn sykling. Du skal sykle mye og trene mye sykling for å spare veldig mye tid på 40km. Tror det fort er mye å hente på svømming og løping med samme treningsinnsats. På OL og sprint er også svømmedistansen relativt lenger enn på Ironman i forhold til løping og sykling, og derved av større betydning.
For en Ironman, og halv iron, så tror jeg også svømming og løping skal prioriteres høyt. For sammenligningens skyld: Veldig mange i landet klarer fint å sykle nonstop 180km, færre klarer å løpe nonstop 42km. Ikke minst etter å ha syklet og svømt først. Her kan man spare masse tid. Svømmingen er også riktignok den delen man bruker %vis minst tid på, men de raskeste på rundt en time og de seineste på rundt 2, som tommelfinger regel, sier jo at her er det store forskjeller. Og til forskjell fra syklingen og løpingen er det ikke bare kondis forskjeller, men også mye teknikk. Og å spare en time på bedre teknikk er lurt. Kondis utbytte kommer i tillegg? Tror heller ikke det er dumt for en god ironman gjennomføring å komme raskt opp av vannet og få begynt å spise og re-fylle karbohydrater fortere. De som bruker en time mer i vannet sliter nok mer med å få fyllt på med mat etterhvert, og tror jeg, har større sjanse for å gå tom utover i løpet. Tenk deg forskjell på Bergen - Voss eller Styrkeprøven og så ikke spise eller drikke hhv første timen og første to timer. Hva hadde du foretrukket?
Forøvrig håper jeg vi får til gode BTC treninger på sykkel også i 2010, gjerne noen av dem sammen med BCK?
Også - det er vel en viss grad av periodisering vanlig:
- Dvs kontinuerlig trening av alle grener men vektlegging av forskjellige grener i forskjellige perioder.
Snakkes,
Kjell Eirik