Er vel på tide med en oppdatering og kanskje en gjennomgang av sesongen som går mot slutten.
Etter Haugesund sleit eg litt med en vondting bak ene kneet. Noe som gjorde det gansek lett å ta en hel uke uten fysiske anstrengelser og bare nyte siste rest av ferien.
Prøvde meg så med noen korte økter, men kom liksom aldri skikkelig i gang igjen. Så en mnd etter Haugesund var det klart for Tri-karusell. I mellomtiden ble det 1 svømmeøkt, 2 rolige/korte sykkelturer og 1 med bra trøkk + noen korte løpeturer.
Karusellen gikk over all forventning tid og watt messig, men det føltes j… tungt og dødt. (12:27-25:07-20:13) Grei test før Strilaman som var 3 dager etter.
Strilaman ble en høydare. Flott arrangement, og med mange blide deltakere. Anbefales.
Svøm: Kaldt og hadde litt navigasjonsproblemer, men kom opp blant de 4-5 første. 13:28 inkl T1
T1: Kjapt og eg var førstemann ut på sykkeldelen.
Sykkel: Kupert løype på drøye 20,5 km med noen skumle svinger som eg tok pent og pyntelig. Hadde en nestebn krasj i et kryss siden vaktene ikke fulgte skikkelig med ennå. 35:34 inkl T2
T2: Kjapt og greit igjen
Løp: Knappe 8km i småkupert terreng, noen seige bakker. Så Sverre komme inn til T2 når eg hadde løpt 5-600m og tippet han lå ca 3-4min bak. Ved vending var han ganske mye nærmere, men følte eg hadde grei kontroll. Men taper selvfølgelig alt for mye som vanlig.
Godt fornøyd med svømmingen, men tapte nok 10-15 sek på dårlig linjevalg. T1 og T2 gikk knirkefritt. Hadde beste sykkeltid med nesten 3 minutters margin så det må jeg vel være fornøyd med. Løpingen derimot er som den pleier ganske laber. Så det blir her jeg må ta tak.
Etter Strilamann ble det en svømmeøkt i Kronhegaarden og 5 løpeturer før Os tri.
Motivasjonen var på bunn så målet var kun å gjøre det bedre enn i fjor, som jo var en katastrofe.
Svøm: Fant noen bein og denne gangen prøvde eg å henge på hele veien rundt. Mulig man sparer en del på det , men det føles mer stressende. Tid: 14:45 og det gikk rykter om at den var i allefall 100m for lang. Tror eg hadde svømt raskere om eg hadde svømt i mitt eget tempo… kanskje…
T1: Litt trøbbel med å få ned glidlåsen på våtdrakten, men ellers ok. 1:21
Sykkel: Helt greit verken mer eller mindre. 32:18
T2: Kjapt og greit 0:43
Løp: Tregt som vanlig. 21:56
Sum: Mye bedre enn i fjor, så fornøyd.
Det var triathlon sesongen 2012. Svømmingen går fremover selv med minimal innsats. Mulig eg svømmer denne vinteren, men det kommer ikke til å bli prioritert foran annen trening eller familie/fritidsaktiviteter. Har liten tro på at eg blir så mye bedre av å plaske hele året.
Syklingen går også fremover. Kommer til å kjøre samme opplegg denne vinteren som i fjor. dvs kort og hardt!Forbedringen må bli å holde strukturen hele veien frem til konkurransen.
Løpingen går faktisk fremover den også, men ikke fort og det meste er pga dårlig gjennomføring av planlagte økter i vår og sommer. Vil nok kjøre samme opplegg denne vinteren her også, men med noen endringer med tanke på volum og frekvens. Problemet er jo at da går det utover trøkket i sykkeløktene, og vipps så må det kanskje justeres som igjen osv…
Sykkel og våtdrakt er pakket bort inntil videre, sist uke ble det nesten 7 timer løping inkludert en langtur på 35km i 2-3 årstider. Har litt lyst å løpe en skikkelig lang langtur en gang så tester ut hva kroppen tåler. Muligens det blir Hellesøy tur med joggesko, eller kanskje Bergen ultra……. 35km gikk ganske greit selv om det ikke gikk så fort. Får bli maraton+ denne helgen kanskje. Løping er eneste grenen eg tror frekvens og volum er like viktig som intensitet og skal man kunne løpe mye så må intensiteten ned. I år har det blitt mellom 30 og 40km i uken med løping, noe som er alt for lite. Flere av ukene har vært under 20km så da sier det seg kanskje litt selv at man vil tape tid på en halvmaraton.
_________________ “You may make mistakes, but you are not a failure until you start blaming someone else”
|