RR - Bernt Hodne
Da så mange andre skriver utrolig gode rapporter, og jeg har stor glede av å lese dem, tenkte jeg det var på tide at jeg også gir litt tilbake. Hvor vidt noen har glede av det, kan bli opp til dere.
Jeg reiste over en til Kalmar noe tidligere enn de andre da jeg tenkte det var smart å komme meg inn under dynen i skapelig tid også onsdagen. Turen bort gikk helt ok, foruten at jeg hater tog og buss…her måtte jeg innom begge deler grunnet arbeid på toglinjen. Møte med Kastrup ble et stort smil, masse folk med sykler, samt to stykker med barberte legger og tatoverte IM merker. ”Here we come”, var tanken.
Vel framme på hotellet ble det en liten tur ned på Expo å se seg rundt, få i seg litt mat og tidlig i seng. Stod opp på morgenen og tenkte at en svømmetur nok var smart, viste det var satt opp svømming kl 0700, men selv om jeg var tidlig i seng, ansees kl 0700 fortsatt som natt. Jeg fikk i meg frokost og var i vannet rundt kl 0800. Fikk svømt første runden av løypen på utrolige 2:01 i snitt, noe som var 15 sek senere enn tanken i konkurransen. Litt skuffet og svømmetiden ble kjapt oppjustert til 1:20. Gikk noe skuffet tilbake til hotellet hvor jeg bare overså Trond og Christen J Dette var dog uten hensikt da jeg var på jakt etter dem.
Utover dagen kom også resten av folket fra BTC og kvelden ble sosial selv om vi igjen var noe tidlig i seng. Jeg og Per-Christian fikk også prøvd oss over Broen til Öland, noe som gikk svært fort over og jeg tenkte at her må jeg ha fått en bra ”Strava” tid. Rart der ikke var en egen løype på broen? Vel på pre-racemøte fant vi ut hvorfor, ikke lov å sykler der.
Lørdag kom og dagen var kommet. Noe spent var det tidlig opp til frokost og bare å tusle ned til startområdet. Rart å se nesten 2000 spente triatleter stå med vann til hoftene og vente på startskuddet. Jeg og Per-Christian hadde funnet ut at 1:15 gruppen var et bra sted å starte. Etter å ha ønsket hverandre lykke til og lovet at vi ikke skulle konkurrere mot hverandre for tiende gang(er det egentlig mulig?) gikk startskuddet. Da jeg trodde jeg skulle starte å svømme var det bare å ta fatt på slåssingen, det var bein, armer, albuer og kropper over alt. Dette kommer til å ta tid tenkte jeg. Etter å ha kommet rundt siste bøyen på første runden og endelig fått litt plass gikk løypen inn i trakt under broen. Smart… nettopp fått plass, så sluser de oss gjennom en smal passasje foran publikum, jepp, publikumvennlig. La folket sloss, kjempe, unngå å drukne. Etter runde to var det bare knappe 900 m igjen, og siden jeg kom før en annen fra BTC var det fortsatt grei sikt.
Jeg kom opp av vannet etter knappe 1:15 og var godt fornøyd med at tiden igjen hadde gått ned fra 2:01 til 1:51 med slåssing. Hvordan det har foregått vet ingen.
Fikk skiftet og løp ut med sykkelen. På veien så jeg at Per-Christian sin grønne Trek fortsatt var på plass 989. Noe forundret over dette, da han normalt er en mye bedre svømmer enn meg. Fant til slutt ut at han hadde hatt virkelig stang ut ved å miste briller, truffet en grunnet og ikke helt kommet seg løs fra folkemengden.
Sykkel:
Sykkelturen startet som kjent med mye motvind. Da jeg alt hadde prøvd broen var jeg rimelig trykk på den sidevinden som kom der selv om jeg ikke kan skryte på meg mye tid på profilhjul. Jeg la meg ned i bøylen og pumpet watt, dog en god del mindre enn andre BTCér som kan forsyne en middels bolig med strøm. Vi snakker mer en 25 watts lyspære. Jeg lå nede hele veien i vinden og tenkte på det noen hadde fortalt meg da jeg klaget på mye vind på Jæren, ”husk, vinden er din venn, den gir bedre trening”. Jeg var klar over at det kun var 53 km før en skulle vende så har var det bare å henge med. Hva er to små timer på sykkel? Etter 53 km var det riktig skifte og jeg mistet Sofie som jeg hadde syklet om sikkert fire, fem ganger. Hun hadde sub 5:30 noe som var vel 25 bedre enn meg, så tenkte ”kan hun, kan jeg”. Vel, etter å ha hatt vinden fra siden en liten mil kom den endelig i hekken. Det var kult, det gikk så fort at jeg nesten måtte se på klokken flere ganger. Her gikk milene unna i nesten 40 km i timen og jeg fikk igjen et boost, dette var kult. Dessverre fikk vi igjen sidevind så alt for tidlig, dvs etter knappe 100 km. Vel dette gjelder alle så nå var det bare å tråkke. Over halvveis. Igjen kom broen og da hadde vi lagt bak oss 120 km, og hva er 60 km? Etter bra trening på våren var det ingenting, tenk positivt og smil. Smilet kom virkelig fram på 150 km hvor noen hadde satt opp et kjempestort skilt hvor det bare stod ”WHY, WHY ?”. Jeg fikk meg en god latter, selv om jeg ikke har noe svar.
Sykkelen var unnagjort på 5:48 og igjen var jeg fornøyd. Nå var det bare løpingen igjen og jeg følte jeg hadde spist/drukket bra og hadde masse energi.
http://connect.garmin.com/activity/212013859Løping:
Den ble åpnet alt for fort, gikk ut på 5:09 noe som var rundt minuttet fortere enn jeg hadde tenkt. Likevel suste der en kar fra BTC, Bjørnar forbi meg i et forrykende tempo. I det tempoet er det bare å bøye seg i støvet og lite vits å henge på. Hadde selvsagt gjort det om jeg viste at han ville få billett, kunne blitt en på meg også da…. Om han ikke allerede var en runde foran megJ
Løpingen var i begynnelsen en kamp mot farten, skjønte som sagt kjapt at jeg måtte ta det roligere, IM er ikke stedet å perse på Marathon. Det var tre runder med med mye folk langs løypen. I sentrum var det bare å smile, gi alle barna ”high five” og smile. Mye folk som heiet deg fram. Etter å ha mottatt både det gule og det grønne rundebåndet var det bare å sette på autopilot å flyte inn mot mål. En ting var sikkert, jeg hadde lite lyst på mer gel, eller barer, selv om jeg følte jeg hadde fått i meg bra med mat på veien.
Tiden ble like under 4 timer, 3:59 og jeg var fornøyd med det også.
Totaltiden min ble 11:16 noe som var vel 20 min bedre enn det jeg trodde ville være det maksimale jeg kunne klare.
Konklusjonen og det jeg har å lære er at jeg bør nok få i meg enda mer mat under syklingen, samt at det kan være smart å ha med noe annet enn det som arrangøren deler ut i hele løypen.
Hører noen allerede har meldt seg på til neste år, kos dere, dette var kjekt.