It is currently 22 Dec 2014 01:15

All times are UTC - 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: 16 Jul 2009 07:16 
Tri geek

Hei trenger innspill fra dere!

Jeg skal kjøpe en sykkel nummer 2 til å bruke til å fra jobb, kommer til å sykle asfalt og sti (ujevn grussvei) noen som har noen innspill til hvilken sykkel man bør velge?

Føler at en hybrid blir for likt en racer i tillegg blir vel kanskje en MTB veldig tung...så da skulle jeg vel ende opp med en cyclecross....men det er ikke så enkelt for skal jeg sykle korte turer til og fra jobb kan det være greit med en litt tung sykkel slik at jeg opparbeider meg et bra tråkk i tillegg er det vel en fordel med tykke vinterdekk i forhold til glatte veier???? Noen erfaringer!
Samtidig så ruller jo cyclekrossen mye bedre.....så veien til jobb blir jo lettere....!!!

Er ikke lett dette med sykkel!!!

Noen innspill???? :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: 16 Jul 2009 09:12 
Iron-nerd

Kåre kjøpte nettopp en skikkelig knæsj Trek "Cyclocross". Skriver i gåseøyne fordi den hadde skivebremser og det er strengt tatt ikke lov i cyclocross ritt. Men en ultimat type commuter i allefall. Portland tror jeg den het.
Jeg kjørte et litt mer øko alternativ og gikk for Rocky Mountain Solo CXD. Samme type sykkel. Cyclocross med skivebremser. Min har kompakt krank istedet for 3 delt. Skal være stor nok klaring i rammen og gaffelen til at det skal gå med piggdekk på begge. Har ikke testet det enda selv. For meg var Cyclocross sittestilling nær racer en fordel. Disc bremser var et soleklart ønske med tanke på vinterbruk.

http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/ur ... d/portland
http://www.trek.no/varekatalog/display.aspx?prodid=163
http://www.cyclecomponents.com/2/sv/art ... o-cxd.html
http://www.cycles-for-heroes.com/bikes/ ... pure-blood
http://www.salsacycles.com/laCruzComp08.html

Profile  

Post subject:
PostPosted: 24 Sep 2009 15:08 
Tri athlete

Winter is coming ! and with it , snow , ice, drive train eroding grit, and poorly functioning brakes.

Thought I'd revitalise this thread with a discussion on what should be the best winter bike for triathletes. My old winter mountain bike is on its last legs and I thought it about time to replace it with something quicker, wear resistant, with good brakes which can also preserve a more aero riding position over the winter.

Seems to me that a disk brake cyclocross bike could be the best choice, but I have a few questions:

- What about drive train ? How about internal hub gears - asny thoughts expereince ?
- Are fluid disk brakes freeze proof ?
- Thin or thick tires for snow ?
- Recommnedations for pigg dekk ?
- Any ideas on a cyclocross disk brake frame that I could build up a bike on with all my garage full of bits ?

- Or should I just use a roller indoors instead ?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 24 Sep 2009 15:40 
Iron-nerd

Glad du ikke skrev pig dekk ;-)

Siden sist har jeg knallet til med en Rocky Mountain. Godt fornøyd. Litt kjip høydekast i Geax dekkene som fulgte med, som ble forsterket av et felgbånd som ikke lå noe særlig bra montert. Eller knall i padden. Kompakt krank (tror det er FSA), 9delt tiagra system. Skikkelig artig sykkel. Grusstier, asfalt, hullete vei eller hva....går fint det.

Image

- Interne Hub gears er sikkert bra, men tror ikke det finnes på cyclocross disc bremser?

- Tror ikke hydraulikken i bremsene fryser, men såvidt jeg vet er det mekaniske skivebremser det går i på cyclocrosserne.

- Nokian piggdekene er vel de som duger. Smaleste hybrid varianten er vel de som går i cyclocross rammene?

- Vet ikke hvem som selger disc cyclocross rammesett løst. Kanskje Salsa? Rulle er ikke dumt det heller. Fortius eller i-magic og www.rulletour.no :-)

KE

Profile  

Post subject:
PostPosted: 25 Sep 2009 10:57 
forumtrådomdøpingsminster

Har kjørt nå 5 vintre med en Gary Fisher 29" og har vært fornøyd med denne.
Gir system (XT) fungerer stort sett greit så lenge en får spylt av med jevne mellomrom og smurt opp. Dette kan jo være et problem når frosten kommer og jeg har opplevd at girhendler har frosset sund p.g.a vann som har kommet inn i hendel huset, også problem med at girwire fryser fast. Dette problemet vil også være gjeldende om du har intern hub på hjulet. Wire og hendler er fortsatt like utsatt.

Bremser: Hydraulikk olje (bremsevæske) fryser ikke. Problemet med hydrauliske bremser er at bremsekaliperne er lite glad i de salte forholdene som eksisterer om vinteren. Kaliperne eirer (korroderer) hvilket medfører at stemplene til slutt setter seg fast, selv med hyppig vedlikehold er dette et problem dersom du bruker sykkelen mye om vinteren. Jeg kjører nå på 3. settet med kalipere og må nok skifte igjen til neste år. Tror mekaniske skivebremser er bedre på dette selv om disse ikke gir like god kontrol som hydrauliske

Krank lager: Dette er også utsatt under vinterbruk og jeg har måtte skifte en gang i året. Her har jeg nå spandert på meg et top range SKF lager som ser ut til å holde. Selgeren på verkstedet til sykkelbutikken såg litt rart på meg da jeg kjøpte det men holder det en vinter til så har jeg spart det inn igjen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 26 Sep 2009 09:42 
Tri athlete

Thanks for the feedback so far. Interesting experiences, useful information.

For the record I been using my old mountain bike for cycling to work over the last 5 winters and found that it needs constant attention after say 50-100 km in the winter and a steady stream of replacement parts to keep it on the road. Another guy at work who rides regularly through the winter just buys a new bike each year (cheap MTB) in the sales as its less trouble. The stuff I see giving problems are:

- Rim brakes pads need to be adjusted and replaced very often.
- Rims wear through and I've had a few explode while cycling (scary).
- Cheap piggdekk wear out quckly - the good ones seem to last much much longer (proper carbide pigg tips I assume)
- Chain needs changing once or twice per winter. - - - Drive train needs cleaning , and lubricating and maybe changing once a winter.
- Shifting cables freeze inside the sheaths after water gets in on wet days making shifting difficult/impossible.
- Lights need regular batteriy changing and front lights seem to fail after some months due to water entry (regardless of whether they are cheap or expensive)
- Drive train (casstte) clogs with snow making shifting difficult /impossible.
- Head set needs stripping and opening once a winter to stop the lower bearing corroding and jamming as it catches a lot of salt water.
- Havn't had a bottom braket problem (Use good old shimano UN-68 square pin), however I did manage to wreck the bottom bracker threads in frame when I crashed on the ice last winter. I had to epoxy the BB bearing into the frame, so if/when it goes the bike is finished.

Any other expereinces ?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 26 Sep 2009 11:47 
Tri bum

This is the reason why I last year decided to not comute by my bike anymore (supported by the fact that my 29" was stolen :x ). I experienced something was to fix every week. The downside is of course that my bike shape in the spring was poor, and it took a lot of effort in april to bring it up to level. This winter am I going to run everyday (different routes), and supply whith some quality hours on 'rulle'. Running is a, for me, so much easier and safe way to commute.

Even though, I envy you whith your new cyclocross bikes :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: 26 Sep 2009 14:00 
Iron-nerd

Jeg må si jeg ikke skjønner helt all problematiseringen rundt dette.

Jeg har syklet med en relativt rimelig Trek hybrid de siste vintrene (or resten av året også). Knapt hatt noen problemer, men vært nødt til å bytte deler for en tusenlapp i året.

Men siden jeg ikke har peiling på mekking, så har jeg den på fullservice to eller tre ganger i året.

Ellers gjør jeg ingenting, bortsett fra å vaske den altfor sjeldent, samt olje kjedet.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 26 Sep 2009 14:27 
Iron-nerd

Skjermer da Arild?
Skjermer er lurt på vintersykler tror jeg. Både for sykkel og rytter. Fullskjermer.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 26 Sep 2009 14:54 
Iron-nerd

jeg har skjermer, ja. Og skivebremser. Og så slopet sykkel at det ser nesten ut som en damesykkel. Men med Bontrager race lite dekk fliser jeg de fleste 8)

Profile  

Post subject:
PostPosted: 29 Jan 2010 16:09 
Tri athlete

Finally bought the Rocky Mountain Solo CXD (see kjell Eriks photo) as it was on sale at syklecomponenter in Sverige for 6900 kr. Arrived last night , looks good, but surprisingly was delivered in a lot of bits (front disk brakes and front fork not assembled. I will even need to cut the fork steerer to length and insert the star nut myself. Thank goodness I'm a mech head and can do it.

I'll let you know how it rides........

Current bike score = 18 for family & 7 for me.

- Dale 6-13 road bike
- Old Dale 1993 R900 road bike
- Dale hard tail MTB
- Full suspension Kona mtb (bought as a wreck from the police auction 2 years ago for 900 kr and built up.
- Old sykkel til job MTB
- Old cross bike (in pieces)
- New rocky mountain

Still need a good tempo bike, but maybe its a waste of time since i'm too fat and old to get into a proper aero position.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 31 Jan 2010 10:47 
Iron-nerd

Slitan Steve!
Høres ut som om din kom mindre montert enn min?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 10 Feb 2010 16:51 
Tri athlete

Finally got my new bike together and rode it to work today. Needs a little bit more tweaking of shifting and bar height, but other than that it's a good ride, so I'm happy. Handled the snow pretty well and was a good 10% faster than my old mountain bike. Overall though still a bit slow , but thats more to do with the machine powering the bike I think.

Planning to clean out the machine's tubes on Saturday in Os in the spinning hall.

Profile  

PostPosted: 31 Aug 2010 18:47 
Iron-nerd

Hvorfor uler forbremsen på commutercrosseren og hvordan får jeg det bort?

Profile  

PostPosted: 31 Aug 2010 20:15 
Tri athlete

Jeg hadde ulende bremser på min sykkel. Da var det et stempel på kaliperen som hadde "satt" seg. Da går ikke klossen tilbake og ligger å uler..
Jeg måtte skifte stempel på min, satt helt fast.

Kan jo være det..

Profile  

PostPosted: 01 Sep 2010 06:08 
Iron-nerd

Hos meg uler den bare når jeg bremser, og så vibrerer forgaffelen.

...skulle kanskje kjøpt good ol' cantilever bremser :-)

Profile  

PostPosted: 01 Sep 2010 06:26 
Tri bum

Når eg bestemte meg for å sykla til jobb, enda eg opp på lavbudsjett cyclocross (Evrest).. Den blei riktignok lite brukt i vinter pga. snø og ingen piggdekk..

Men no e eg klar for vinteren med piggdekk og greier.. Det e jo tydelig ut frå kommentarane over at det sliter ein del på sykkelen å kjøra i snø og slaps.

Er det slik å forstå at mine V-bremser er ubrukelige på vinteren??

Andreas

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
- Elbert Hubbard

Profile  

PostPosted: 01 Sep 2010 06:30 
Iron-nerd

en budget Cyclocross er ikke noe dumt valg som transportsykkel i det hele tatt det!
V bremsene er fine de (og ikke uler de heller)
Du bør være så nøye du kan med renhold av felgen (= spyl av de med slange og tørk for av med en svamp når det er plussgrader) og være forberedt på å bytte bremseklosser i ny og ne.
Slurv med renholdet fører først og fremst til større slitasje på klosser og felg.
Nothing too serious :-)

Profile  

PostPosted: 01 Sep 2010 09:54 
Tri athlete

Riding a bike through the winter requires regular maintenance and as Kjell -Eirk says washing off the dirt and grit makes a huge difference in reducing the maintenance needed. I've cycled to work in Norway through the last 10 winters and found that you eat through brake pads on v brakes quickly and need to change them regularly. Wheel rims also wear out quite quickly and a wheel set may only last a season or 2. Worn rims are dangerous and I've had a few explode on me while riding. The rim wall splits off, the tube balloons out and explodes and then the shedded metal rim jams in the brakes and you go over the handlebars ! I changed to disk brakes for this reason (basic shimano cable operated disc brakes) but have found them to be a pain in the ass and need regular adjustment.

The drive train is also problematic. When it wears and gets clogged with dirt shifting gets worse, so once again regular maintence is needed. Also smart is to get a chain wear measuring device and change out the chain as soon as the indicator shows its needed. This way you prolong the life of your cassette and chain rings. I'm toying with the idea of putting SRAM internal hub gears on my winter bike to avoid the above problems, but havn't done so yet as there is compatiblity problems with hub axle length 130mm on road bikes versus 135mm on mountain bikes.

Lights is also another issue. Lots of batteries needed plus light replacement as they break & fill with rain water. I have a bucket full of bike lights at home in various conditions ! I can make recommendations if you want.

Profile  

PostPosted: 01 Sep 2010 09:59 
Iron-nerd

Steve W wrote:
I changed to disk brakes for this reason (basic shimano cable operated disc brakes) but have found them to be a pain in the ass and need regular adjustment.

....sikkert det mine trenger da.
Har du en disc brake adjustment for dummies guide?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC - 1 hour [ DST ]